Faktaboks

NSBs arkitektkontor
NSB Arkitektkontoret NSB Eiendom Arkitektkontoret

NSBs arkitektkontor var et norsk arkitektkontor som ble grunnlagt i 1913. Det var NSBs eget arkitektkontor, og det var i lang tid nærmest eneansvarlig for utforming av stasjoner og bygg tilknyttet jernbanen i Norge.

Fra midten av 1850-årene var bygningene til de norske jernbanene blitt tegnet av private arkitekter. Kontoret ble opprettet for å oppnå lavere prosjektkostnader.

De største banestrekningene arkitektkontoret hadde ansvaret for, var ombyggingen av stasjonene på Drammenbanen ved omleggingen til dobbeltspor (Oslo V–Sandvika åpnet i 1922), Sørlandsbanen (åpnet etappevis mellom Kongsberg og Stavanger i 1920–1944), Raumabanen (åpnet i 1924) og Nordlandsbanen (åpnet etappevis fra Sunnan til Bodø i 1926–1962). I tillegg kom flere mindre banestrekninger og en rekke enkeltbygninger.

Etter at jernbanebyggingen i Norge ble nedtrappet i årene etter andre verdenskrig, var det i hovedsak servicebygninger og moderniseringer og fornyelse av eldre stasjoner kontoret stod for.

Arkitektkontorets bygninger fulgte stort sett tidens stilutvikling, fra en nasjonalt preget nybarokk rundt første verdenskrig, via nyklassisisme fra 1920-årene av, til en litt forsiktig, funkispreget stil frem til etter andre verdenskrig. Fra omkring 1980 ble det igjen tegnet en rekke nyskapende, moderne bygninger ved arkitektkontoret.

Kontorets ledere var: Gudmund Hoel (1913–1947), Arvid Sundby (1901–1999, leder i 1947–1971), Åsmund Dahl (f. 1927, leder i 1971–1990) og Ivar Lykke (f. 1941, leder i 1990–2000). Arne Henriksen (f. 1944) var overarkitekt i 1975–1989. I 2000 ble arkitektkontoret omdannet til Linje arkitekter as.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg