Muse som spiller kitara. Gresk marmorrelieff, 2. årh. fvt.

.
Lisens: Begrenset gjenbruk
Fragment av Orestes
Dette papyrusfragmentet med noen linjer fra Euripides' tragedie Orestes er et av de mest kjente eksemplene på gresk musikknotasjon fra antikken. Notasjonssymbolene står over teksten. Datert til cirka 340 fvt. Papyrussamlingen, Østerrikes nasjonalbibliotek.
Av .

Musikken spilte en framtredende rolle under Den greske antikken. Nedskrevet musikk er kun bevart i fragmenter, men gresk musikktenkning har hatt en enorm påvirkning på senere vestlig musikkforståelse. Selve ordet musikk og en rekke andre sentrale musikkbegreper som harmoni, melodi, symfoni og orkester har sin rot i gresk språk og tenkning.

Musikk

Gresk musikk var enstemmig, eller monofon, med visse tilløp til heterofon instrumental utsmykning av den sungne melodien. De viktigste instrumentene var strengeinstrumentet kitara i lyre-familien og blåseinstrumentet aulos. Kitara er knyttet til Apollon-kulten, mens aulos er knyttet til Dionysos-kulten.

Terpandros fra Lesbos (cirka 600-tallet fvt.) sang sine episke dikt til kitara-akkompagnement. En musikalsk lyrikk bryter fram med Arkhilokhos fra Paros (cirka 650) og videreføres av blant annet Sapfo og Alkaios (cirka 600). Korlyrikken ble dyrket av Alkman fra Sardes og nådde sitt høydepunkt med Pindar (518–440). Det mest kjente navnet innenfor ren instrumentalmusikk er aulos-spilleren Sakadas, som i 586 seiret ved de delfiske lekene med en komposisjon som skildret Apollons kamp med dragen.

Av stor betydning i gresk musikkhistorie er dityrambe, en form for korsang med dans innen Dionysos-kulten. Av dityramben vokser tragedien og komedien frem, med kor, solosang og instrumentalmusikk. Den avrundede plassen hvor koret utførte sin sang ledsaget av rytmisk bevegelse, fikk betegnelsen orkhestra.

Musikkteori

Det ble anvendt bokstavnotasjon med ett system for vokalmusikk og et annet for instrumentalmusikk. De viktigste toneartene var dorisk, frygisk og lydisk. Man skilte videre mellom tre tonekjønn: diatonisk, kromatisk og enharmonisk med bruk av mikrotonalitet.

Det første store navnet i gresk musikkteori og musikkfilosofi er Pytagoras (cirka 570–500 fvt.) med sine teorier om matematiske proporsjoner i musikken og sin lære om sammenhenger mellom musikken, sjelslivet og kosmos. Med Damon og Platon utvikles den musikalske etoslæren som vektlegger musikkens betydning i oppdragelse og samfunnsliv ved å vise til musikkens evne til å uttrykke sjelelige holdninger og tendenser, og avbilde sinnstilstander. Denne læren står sentralt også i Aristoteles' musikkfilosofi, men han legger dessuten stor vekt på musikkens katarsis-funksjon, og vi finner hos ham også ansatser til en mer typisk estetisk forståelse av musikken. Aristoteles' elev, Aristoxenos, betraktes som grunnlegger av den empiriske retningen i gresk musikkforståelse.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg