Montara
Montara Wellhead-plattformen og boreriggen West Atlas i brann 2. november 2009, dagen før utblåsningen ble stanset.
Av /NTB.

Montara-ulykken var en utblåsning 21. august 2009 på det australske oljefeltet Montara i Timorsjøen, syd for øya Timor. Utblåsningen skjedde under boring med den oppjekkbare plattformen West Atlas. Riggen var eid av det norske Bermuda-selskapet Seadrill og driftet av PTTP Australasia som var et søsterselskap til det thailandske, statseide oljeselskapet PTT. Evakueringen av mannskapet på 69 personer ble vellykket gjennomført.

Faktaboks

Også kjent som

West Atlas-utblåsningen

Montara-utblåsningen

oljesøl på Montarafeltet

engelsk Montara oil spill

I 2018 solgte PTTEP-rettighetene til Montara-feltet til det Singapore-baserte selskapet.

Utblåsningen

Den første utblåsningen ble stoppet ved å bore en avlastningsbrønn, men i den avsluttende operasjonen ble utblåsningen antent. Brønnhodeinnretningen og boreinnretningen ble da totalskadet. Utblåsningen ble først stoppet etter 75 dager, 3. november 2009, ved det femte forsøket på brønndreping.

Senere i november ble pumpehullet ytterligere sikret ved at det ble pumpet inn en 1400 meter lang sementplugg fra riggen West Triton. I desember ble de avsluttende sikringsarbeidene utført, og i august 2010 ble riggen West Atlas fjernet.

Anslagene på utslipp varierer mellom 4000 og 30 000 tonn råolje. Miljøorganisasjonen WWF Australia mente at oljeselskapet hadde underrapportert utslippet.

Miljøskader

For å minske konsekvensene ble det brukt 118 000 liter med løsemidler spredt fra skip og fly. Etter ulykken ble det registrert ødeleggelser på marint liv i havområdene rundt utslippet, kysten av Australia, Indonesia og Timor. Det er vanskelig å anslå sikkert skadeomfanget på de marine økosystemene som følge av utslippene og midlene som ble brukt for å bekjempe det. Det er rapportert skader på marint liv, og fiskere fra Indonesia og Timor har rapportert om både nedgang i fangster, skader på marint liv og på mennesker.

West Timor Care Foundation hevdet at over 100 000 mennesker mistet sitt levebrød etter utslippet. PTTEP Australia mener kravene er grunnløse og at 98,6 prosent av utslippet var i australsk farvann.

Rettslige prosesser og erstatninger

Kravene som er reist om erstatning etter ulykken er ennå ikke avklart. De ordinære forsikringsoppgjørene til oljeselskap, riggoperatør og andre har ikke fått mediaomtale og det antas derfor at disse har gått uten rettslige prosesser. Det er reist krav både i det australske og indonesiske rettsvesenet.

Kravene som reises vanskeliggjøres ved at selskapene som er involvert er fra ulike land og ved at flere nasjoner er involvert. Krav blir også reist mot nasjonale myndigheter som har gitt tillatelser. Det kan være vanskelig å avgjøre om skadene kommer fra utslippet eller midlene som er brukt for å bekjempe dem.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Hook, Sandra med flere (2016). Oil Spill Handbook. Clayton, South VIC. Asutralia: CSIRO Publishing.
  • Mercer, K. og Trevors, J. T. (2011). Remediation of oil spill in temperate and tropical coastal marine environments, The Environmentalist, 2011, 15/6, side 338–347.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg