En MiG-29 fra det polske flyvåpenet
.
Lisens: CC BY SA 2.0

MiG-29 er et russisk tomotors jagerfly. Det var Russlands første fjerdegenerasjons jagerfly, og er eksportert til en rekke land.

Faktaboks

Også kjent som

NATO-betegnelse: Fulcrum

Historie

MiG-29 fra det tidligere øst-tyske flyvåpenet
.
Lisens: CC BY NC 2.0
MiG-29 fra det tsjekkiske flyvåpenet
.
Lisens: CC BY NC 2.0

MiG-29 fløy første gang 6. oktober 1977, og ble først tatt i bruk fra 1983. Det var i normal produksjon frem til 1993, da 1345 MiG-29 var produsert. Et antall fly er blitt ferdigstilt etter dette og nye fly har blitt produsert i mindre serier, og man regner med at i alt kan så mange som 1600 MiG-29 være produsert.

MiG-29 har etter Sovjetunionens oppløsning vært i bruk i Russland, og de tidligere sovjetrepublikkene Armenia, Aserbajdsjan, Hviterussland, Kasakhstan, Moldova, Turkmenistan, Usbekistan og Ukraina, og har også blitt eksportert til Algerie, Bangladesh, Bulgaria, Cuba, Egypt, Eritrea, India, Irak, Iran, Malaysia, Myanmar, Nord-Korea, Peru, Polen, Serbia, Slovakia, Sudan, Syria, Tsjad, Tsjekkia, Ungarn og det tidligere Øst-Tyskland, Jugoslavia og Tsjekkoslovakia. Ukraina fikk omkring 200 MiG-29 etter oppløsningen av Sovjetunionen, og var da den nest største operatøren av flytypen etter Russland. Ved utgangen av 2010-tallet hadde Ukraina bare omkring 37 operative MiG-29, og ved utgangen av 2022 var antallet redusert til 20 fly.

Varianten MiG-29SMT fløy første gang i 1998. Dette er en moderniseringsvariant utstyrt med blant annet ny radar, nye våpensystemer og digital cockpit, og en rekke MiG-29 har blitt ombygd til denne varianten.

Variantene MiG-29K og MiG-29M er varianter utviklet for bruk fra henholdsvis hangarskip og kystbaser. De fløy opprinnelig første gang i 1986 og 1988, men ble begge kansellert. Fornyet interesse førte til at en modernisert variant av MiG-29K fløy igjen i 2004. MiG-29K ble levert til India fra 2009, og ble der første gang tatt i bruk fra 2013. Det er også levert til den russiske marinen. MiG-29K og M er nybygde varianter, med blant annet nytt skrog og større vinger enn andre varianter av MiG-29. MiG-29M har periodevis blitt markedsført som MiG-33 og MiG-35 for eksport.

Spesifikasjoner

Varianten MiG-29SMT er utstyrt med to turbofanmotorer, se flymotor, hver med en ytelse på 49,4 kilonewton; 81,4 kilonewton med etterbrenner. Flyet er utrustet med én 30-millimeter maskinkanon, og har ti festemaster for en våpenlast opptil 4500 kilogram.

  • Vingespenn: 11,41 meter
  • Lengde: 17,32 meter
  • Maksimal startvekt: 22 000 kilogram
  • Toppfart: mach 2,25
  • Største operasjonshøyde: 57 400 fot (17 496 meter)

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg