Merkava stridsvogn.
.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Merkava er en israelsk stridsvogn, i bruk siden 1979. Den har blitt modernisert gjennom flere typer, den mest moderne, Merkava IVM, ble tatt i bruk fra 2009.

Historie

Merkava ble startet som prosjekt i 1970, etter at et samarbeidsprosjekt med Storbritannia hadde strandet i 1969 som følge av terrorangrep mot britiske ambassader og trusler om økonomiske sanksjoner mot Storbritannia fra flere arabiske land.

Merkava skilte seg fra andre moderne stridsvogner ved at sikkerheten til mannskapet ble prioritert først. Som følge av dette ble blant annet motor og girkasse plassert foran i stridsvognen for økt beskyttelse for mannskapet, og den fikk et rom med dører bak for rask evakuering av stridsvognen. Dørene gir også mannskapet beskyttelse under påfylling av ammunisjon, og rommet kan brukes til evakuering av sårede fra slagmarken. I en sekundær rolle er det plass til fem fullt utstyrte soldater i bakrommet. Den første varianten, Merkava I, ble tatt i bruk i 1979, og ble brukt i kamp første gang under krigen i Libanon i 1982.

Den israelske hæren hadde 2018 omkring 490 Merkava stridsvogner i bruk (160 Merkava III og 330 Merkava IV). I tillegg er omkring 820 Merkava stridsvogner i opplag.

Varianter

Erfaringene med Merkava I førte til utviklingen av Merkava II, tatt i bruk fra 1984, som blant annet ble utstyrt med forbedret bepansring, nytt ildledningssystem og en 60 mm bombekaster i tillegg til den vanlige bestykningen bestående av en 105 mm kanon med riflet løp.

Merkava III

Merkava III, tatt i bruk fra 1990, var en omfattende omarbeidelse av stridsvognen, og var langt på vei en helt ny type stridsvogn med blant annet nytt chassis, ny motor, ny glattløpet 120-millimeter kanon kompatibel med NATO-ammunisjon, nytt panser med utskiftbare moduler og andre forbedringer for økt sikkerhet for mannskapet. Merkava III har fortløpende blitt forbedret siden den ble tatt i bruk, den mest nevneverdige er varianten Merkava III Baz som på midten av 1990-tallet ble utstyrt med et ildledningssystem som kan følge flere mål samtidig og skytes mot etter valg, også mens stridsvognen er i bevegelse.

Merkava IV

Merkava IV, tatt i bruk fra 2003, er en forbedring av Merkava III, med blant annet kraftigere motor, muligheten til å avfyre laserstyrte missiler gjennom kanonløpet, og et oppgradert ildledningssystem, basert på det brukt i Merkava III Baz, som og kan overføre måldata til andre stridsvogner via datalink. Varianten Merkava IVM, tatt i bruk fra 2009, er utstyrt med et aktivt antimissilsystem som er i stand til å avskjære panserbrytende missiler før de treffer stridsvognen.

Andre varianter

Namer er et pansret personellkjøretøy basert på Merkava III og IV, tatt i bruk fra 2008. Den har et mannskap på tre, og kan frakte åtte fullt utstyrte soldater. Den israelske hæren hadde 2018 omkring 200 i bruk.

En bergepanservogn er også utviklet, basert på Merkava, under navnet Namera.

Spesifikasjoner

Merkava III Merkava IV
Vekt 46,5 tonn 65 tonn
Mannskap 4 4
Motor

tolvsylindret V-motor, diesel

950 hestekrefter

tolvsylindret V-motor, diesel

1500 hestekrefter

Toppfart 60 kilometer i timen 64 kilometer i timen
Hovedbestykning En 120-millimeter kanon En 120-millimeter kanon
Sekundærbestykning

Tre 7,62-millimeter mitraljøser

En 60-millimeter bombekaster

Tre 7,62-millimeter mitraljøser

En 60-millimeter bombekaster

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg