Bildet viser Messerschmitt Me 209 V4, som var en jagerflyprototyp basert på rekordflyet Me 209
San Diego Air and Space Museum.

Messerschmitt Me 209 er et tysk eksperimentfly som ble utviklet for å sette ny verdensrekord for topphastighet. Det var verdens raskeste stempelmotordrevne fly i 30 år.

Historie

Me 209 ble utviklet under ledelse av Willy Messerschmitt, og ble konstruert rundt en kraftig Daimler-Benz tolvsylindret V-motor med en ytelse på 1775 hestekrefter. Me 209 fløy første gang 1. august 1938. Det satte verdensrekord for topphastighet over rett strekning 26. mars 1939, fløyet av tyskeren Fritz Wendel, med en hastighet målt til 755,138 kilometer i timen. Den absolutte hastighetsrekorden ble slått av den rakettdrevne Me 163 2. oktober 1941, men hastighetsrekorden for fly med stempelmotorer skulle stå helt til 16. august 1969, da en amerikansk F8F Bearcat satte ny rekord.

Betegnelsen Me 209 ble senere brukt på prototyper til et jagerfly videreutviklet fra Messerschmitt Bf 109, men denne ble aldri satt i produksjon.

Spesifikasjoner

  • Vingespenn: 7,80 meter
  • Lengde: 7,24 meter

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg