Faktaboks

Marie Karsten

Søster av maleren Ludvig Karsten og tekstilkunstneren Titti Karsten

Født
12. april 1872, Christiania (nå Oslo)
Død
11. november 1953, Oslo
Virke
Interiørarkitekt, tekstildesigner og møbeldesigner
Familie

Foreldre: Byggmester Hans Heinrich Karsten (1837–1909) og Ida Susanne Pfützenreuter (1846–90).

Ugift.

Søster av Ludvig Karsten (1876–1926).

Skap

Marie Karsten. Skap i eik og furu. Finert med palisander og dekorert med intarsia i rosentre og jakaranda. Utført av Magnus Pedersen. 1907.

Interiør av Marie Karsten
Interiør til Jubileumsutstillingen på Frogner i 1914. Møbler i bjerk og transparente portiérer
Interiør av Marie Karsten
Av /Norsk Teknisk Museum.
Lisens: CC BY 2.0

Marie Karsten var en norsk interiørarkitekt, arkitekt og designer. Hun regnes som landets første profesjonelt utdannende interiørarkitekt og bidro til å organisere håndverkere og kunstnere.

Utdannelse og spesialisering

Karsten ble utdannet ved Den kongelig norske Kunst- og Haandverksskole i Kristiania (som gjerne ble kalt Tegneskolen) under Herman Schirmer og Harald Olsen. Sammen med blant andre Lilla Hansen, Gudrun Klingenberg og Hjørdis Grøntoft var hun av de første kvinnelige arkitektur-elevene ved Tegneskolen.

Karsten var blant de første norske arkitekter som fikk etterutdannelse ved Royal College of Arts i London (1898–1900); der hadde hun blant andre Walter Crane som lærer, og fikk sterke impulser fra Arts & Crafts-bevegelsen og fra skotske Charles Rennie Mackintosh. Tilbake i Oslo etablerte hun egen arkitektpraksis i kontorfellesskap med Lilla Hansen.

Som praktiserende arkitekt tegnet hun blant annet en modernistisk villa i Fjordveien 50 i Moss (1939). Men det er som interiørarkitekt, tekstildesigner og møbelformgiver hun er mest kjent. Hun spesialiserte seg i formgivning og hjemmeinnredning, med funksjonalitet, økonomi og hjemmehygge som rettesnor.

Hun gjorde seg i høy grad gjeldende i norsk arkitektmiljø fra rundt 1900 og utover, særlig ved å gjøre interiørarkitektur og møbeldesign til en spesialitet. Hun kombinerte en utpreget interesse for norsk formfølelse med en klar forankring i internasjonale strømninger.

Foreningsmenneske

Hun tok i 1901 initiativet til Forening for anvendt kunst, som fra 1918 ble til Foreningen Brukskunst. På Jubileumsutstillingen i 1914 markerte hun seg sterkt med både møbler og tekstiler, deriblant for Den Norske Husflidsforening.

Marie Karsten er representert i Nasjonalmuseet og Kode.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Anderson, Berit (2021), Jeg sitter på stolen og bor – så jeg kjenner det, MiA – Museene i Akershus
  • Opstad, Jan-Lauritz (1979), Norsk art nouveau, C. Huitfeldt Forlag
  • Skedsmo, Tone (red.) (1994). Tradisjon og fornyelse: Norge rundt århundreskiftet, Nasjonalgalleriet
  • Michl, Jan og Astrid Skjerven, Glimt fra Tegneskolens historie i SHKS Kunst & Design i 175 år
  • Hjelde, Gunnar (2004), Stil og interiør. Vår stilhistorie fra oldtid til nåtid, Novus forlag
  • Sprovin, Mathilde (2018), Kvinnelige arkitekter på 1800-tallet – utdannelse, arbeid og ekteskap i Arkitektur N nr. 5/2018

Faktaboks

Marie Karsten
Historisk befolkningsregister-ID
pf01052721020430

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg