Maria Magdalena
Maleri av Maria Magdalena .
Av .

Maria Magdalena er en sentral person i Det nye testamentet i Bibelen. Hun var en av Jesu disipler, men ikke en av Jesu tolv disipler slik disse listes opp i evangeliene. Ifølge Det nye testamentet var hun til stede ved to av de viktigste hendelsene i Jesu liv: korsfestelsen og etter oppstandelsen.

Maria Magdalena har tilnavn etter stedet hun kom fra, Magdala, nå Majdal, ved Genesaretsjøen i Israel. Minnedagen hennes er 22. juli.

Ifølge Lukasevangeliet (kapittel 8, vers 2) hadde sju onde ånder fart ut av Maria Magdalena. Dette ble et av holdepunktene for å identifisere henne med den syndige kvinnen som salver Jesu føtter i fariseernes hus i Lukasevangeliet (kapittel 7, vers 36–50). Maria Magdalena er derfor i tradisjonen blitt prototypen på den botferdige hore. Hun har blitt fremstilt i billedkunsten med salvekrukken og stort utslått hår. Historisk er dette en tvilsom tolkning.

Maria Magdalena ser ut til å ha stått i en særstilling blant «kvinnene fra Galilea», de kvinnelige disiplene som fulgte Jesus til Jerusalem, sto hos ham i døden, så ham i graven, og som ble de første vitner om hans oppstandelse. Mens de andre kvinnenavnene kan variere, nevnes Maria Magdalena alltid og gjerne som den første.

I Johannesevangeliet kapittel 20, vers 11–18, fortelles at Maria Magdalena mottok en spesiell åpenbaring, og det oppdraget den oppstandne Jesus Kristus ga henne førte til at hun i tidlig kristendom ble kalt «apostola apostolorum», en apostel for apostlene.

I en del gnostiske tekster spiller Maria Magdalena en viktig rolle som den disippelen Jesus elsket mer enn andre, og hun fremstår som autoritet for en særgnostisk tradisjon.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer (2)

skrev John Engebretsen

Burde vel presiseres at hun ikke var blant de tolv disiplene?

svarte Mari Paus

Hei! Takk for innspillet. Det står i første setning at hun ikke regnes blant de nærmeste disiplene. Artikkelen skal også utvides etter hvert. Vennlig hilsen Mari i redaksjonen.

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg