Logo
Louis Vuittons sønn Georges Vuitton tegnet merkets nå verdenskjente monogram i 1896 for å forhindre plagiering.
Av .
Reklame for Louis Vuitton
En reklame for kofferter fra Louis Vuitton fra 1898.
En falsk Louis Vuitton-veske.
En falsk Louis Vuitton-veske som har blitt beslaglagt i tollkontroll. Louis Vuitton blir utsatt for kopiering, en virksomhet de bruker store ressurser på å stoppe.

Louis Vuitton er et fransk varemerke og firma for luksusvarer. De lager først og fremst eksklusive og kostbare håndvesker og kofferter. Deres logo, et monogram sammensatt av L og V, utgjør dekoren på mesteparten av firmaets produkter.

Firmaet er siden 1987 en merkevare i det franske holdingselskapet LVMH, som fører flere av verdens mest kjente luksusprodusenter. I 2017 omsatte Louis Vuitton for 85 milliarder norske kroner. Louis Vuitton har en butikk i Norge som ligger i Oslo. Omsetningen for firmaet i Norge var i 2017 132 millioner norske kroner.

Fordi deres logo er en av verdens mest kjente er firmaet utsatt for kraftig kopiering, en virksomhet de bruker store ressurser på å stoppe.

Historie

Louis Vuitton ble etablert av Louis Vuitton (1821–1892) i Paris i 1854. Fire år senere laget han den første kofferten med flatt lokk. Han fikk tidlig suksess og i 1859 åpnet han et atelier med 20 ansatte i Asnières, nord for Paris. Sønnen Georges Vuitton utviklet i 1886 en sinnrikt lås som sikret bagasjen under tur. Som reklamestunt utfordret man utbryterkongen Harry Houdini til åpne låsen.

Etter at Vuitton døde i 1892 fortsatte firmaet i familiens eie. For å forhindre plagiering av kofferten tegnet Georges Vuitton i 1896 det nå verdenskjente monogrammet. Etter hvert ble monogrammet en integrert del av firmaets produkter. I 1913 åpnet Louis Vuitton verdens største varehus for reiseeffekter på Champs-Élysées i Paris.

I perioden etter andre verdenskrig begynte Louis Vuitton i større grad å bruke lær i produktene. Flere forretninger åpnet rundt omkring i verden. I 1978 fikk Japan den første Louis Vuitton-forretningen. Året etter LVHM ble majoritetseier i 1987 økte omsetningen med i underkant av 50 prosent. I anledning 100-årsjubileet av lanseringen av LV-monogrammet inviterte firmaet seks verdenskjente designere til å tegne nye, unike reiseeffekter. Helmut Lang formga en DJ LP-plate boks. Senere har andre kunstnere og musikere formgitt spesielle produkter, som den japanske kunstneren Takashi Murakami og den amerikanske musikeren Kanye West.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Pasols, Paul-Gerard (2012). Louis Vuitton, Abrams

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg