Faktaboks

Lars Møller Ibsen
Født
25. januar 1786, København, Danmark
Død
27. mai 1846, Kristiania (Oslo), Norge

Lars Møller Ibsen var en dansk-norsk amatørmusiker som i første halvdel av 1800-tallet virket som sanger, korleder og pedagog i tillegg til å komponere sanger og små klaverstykker. Han var i 1810 med på å stifte «Det musikalske Lyceum», et selskap for musikkinteresserte borgere i Kristiania. Han identifiserte seg sterkt med samtidens norske nasjonalfølelse.

Biografi

Møller Ibsen var født i København. Faren var skuespiller, og Lars flyttet til Kristiania i 1810 for å søke jobb hos Johan Peter Strömberg. Strömberg planla å stifte et teater i byen, men planene ble ikke realisert. Møller Ibsen ble kjent med Hans Hagerup Falbe og Paul Thrane, og i september 1810 var han med på stiftelsen av «Det musikalske Lyceum».

Musikkforlegger

Lars Møller Ibsen og Paul Thrane startet en mindre forretning. Ibsen var imidlertid ikke spesielt interessert i forretningen, men han holdt på i ganske mange år med å selge alt fra sukker og mel til bøker og noter. Han forsøkte seg også som musikkforlegger og startet et notetrykkeri. Her utga han «Norske Lyra», et av Norges første musikkblad der man trykte komposisjoner av Hans Hagerup Falbe, Møller Ibsen og flere andre. En viktig pedagogisk innsats fra Møller Ibsen var at han oversatte E. F. Ebers «Syngeskole» og utga den på eget forlag. Etter en tid fikk forlaget problemer, og det gikk konkurs i 1840.

Sangpedagog

Størst betydning fikk Møller Ibsen som sangpedagog. Han grunnla i 1821 et «Syngeinstitut for Voxne som for Børn», en institusjon som i flere år hadde god søkning. Møller Ibsen var svært aktiv i Kristianias musikkliv – han gav egne konserter med flere egne verk i 1823 og 1824 og opptrådte som både sanger og skuespiller i «Det musikalske Lyceum» og «Det dramatiske Selskab». I 1825 ble Møller Ibsen ansatt som sanglærer ved katedralskolen, arbeidet som kordirigent og ga mange konserter i domkirken, Vor Frelsers Kirke, i tillegg til å være lønnet instruktør i Lyceet. Han hadde i tillegg stillingen som «Syngemester» ved Christiania Theater årene 1829–1837.

Estetikk

Komposisjoner

Cirka 20 av Ibsens sanger er bevart med tekster av forskjellige samtidsforfattere som Conrad Nicolai Schwach, Mauritz Hansen, Henrik Anker Bjerregaard og Simon Olaus Wolff. Det finnes også deler av en kantate med tekst av Wolff. Av hans syngespillmusikk eksisterer kun noen få enkelte numre fra «De lystige Passagerer» til tekst av Louis Benoit Picard, muligens oppført i 1812, og til «Freias Altar» til Adam Oehlenschlägers tekst, oppført første gang i 1825. Blant Ibsens sanger finns også en med tekst av Henrik Wergeland: «Til Norges trefarvede Flag».

Enkel stil

De av Møller Ibsens komposisjoner som er bevart, er i form og harmonikk helt enkle og korte – han må regnes som dilettant, uten musikkteoretisk utdannelse. Men de komposisjonene han fikk til, viser en god melodisk evne, og hans beste sanger har en ukunstlet friskhet. Harmonikken går ikke ut over vekseldominant- eller parallellkadensplanet. Alle sangene er strofiske, og sangene «Mens Nordhavet bruser» og «Hvor herligt er mit Fødeland» har vært anvendt helt opp til vår tid. Hans mindre kjente selskapssanger viser en likefrem og iørefallende syngespillstil.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Grinde, Nils: «Norsk musikkhistorie». Oslo 1993
  • «Norges musikkhistorie» (hovedred. Arvid O. Vollsnes) bd. 2. Oslo 2001
  • Michelsen, Kari: Musikkhandel i Norge fra begynnelsen til 1909. Universitetet i Oslo, Inst. for musikkvitenskap, Norsk musikkhistorisk arkiv, 2010.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg