Cueva de las Manos
Cueva de las Manos (Grotten med hendene), Patagonia, (7300 f.Kr.)
Av .
Avsted på bryllupdsreise
Maleri fra 1918/1925. Pedro Figari arbeidet i en naivistisk impresjonistisk uttrykksform

Kunsten i Argentina deles i tre perioder: før-europeisk tid, kolonitiden og etter kolonitiden.

Kunst i før-europeisk tid

Sammenlignet med andre land i Latin-Amerika er det sparsomt med arkeologiske funn i Argentina. I den nordvestre delen av landet har man gjort de mest interessante funnene, hovedsakelig mindre dyre- og menneskelignende figurer i tre, samt ulike keramikkarbeider. Disse arbeidene stammer fra en rekke ulike kulturer som har eksistert i dette området over lang tid, delvis under sterk innflytelse av innvandret inkakultur. Chaco-Santiagueno-regionen er et annet område med svært gammel bosetning. Fugle- og menneskefigurer er hyppig forekommende. I Patagonia i syd finnes de berømte Cueva de las Manos (spansk for Grotten med hendene), 7300 fvt., i provinsen Santa Cruz, og er skrevet inn i UNESCOs verdensarvliste. På huleveggene er det malt hundrevis av hender. Her er også malerier av dyr og geometriske mønstre.

Kunst under kolonitiden

I 1516 ble Argentina en spansk koloni. Av kolonitidens pioner-arkitektur er lite bevart. Det finnes en rekke kirker og enkelte private hus fra 1600-tallet både i Buenos Aires og Córdoba. De er utført i en særegen stil, sterkt influert av spansk-maurisk barokk.

Kunst etter kolonitiden

Retablo del dolor

Maleri fra 1942, olje på lerret, 153,5 x 97 cm, Museo Nacional de Bellas Artes

Av /Museo Nacional de Bellas Artes.
Lisens: CC BY SA 2.0

Moderne billedkunst på 1800-tallet var hovedsakelig inspirert av fransk kunst. Den første betydelige argentinske kunstner var Carlos Morel (1813–1894), neste generasjon kan stå representert ved Ernesto Cárcova (1866–1927). På 1900-tallet søker argentinske kunstnere inspirasjon fra flere kilder: europeisk samtidskunst, moderne meksikansk kunst, lokal kultur og historie. I 1930-årene arbeidet Pedro Figari i en naivistisk impresjonistisk uttrykksform, mens kubisten Emilio Pettoruti arbeidet i en mer moderne stil. I etterkrigstiden arbeidet Raquel Forner i en figurativ ekspresjonistisk uttrykksform, og Antonio Berni i et klart sosialrealistisk formspråk.

Samtidskunsten spenner meget vidt. Luis Felipe Noé (1933–) er maler og kunstteoretiker, og har vært toneangivende for det nyfigurative maleriet i siste halvdel av 1900-tallet. Popkunstneren Marta Minujín (1943–) regnes som Argentinas svar på Andy Warhol, gjerne store og spektakulære installasjoner. Nicola Constantino (1964–) er kjent for sine kontroversielle, gjerne makabre skulpturer, installasjoner og videoer om kropp og kjønnsidentitet. Leandro Elrich (1973–) er en internasjonalt kjent konseptkunstner som utformer monumentale optiske illusjoner.

Moderne impulser i arkitektur tidlig på 1900-tallet ble formidlet av blant andre Victor Maeno, Alejandro Virasoro (1892–1978) og Le Corbusier-assistenten Ferrari Hardoy (1914–1977).

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Frank, Partick: Painting in a State of Exception: New Figuration in Argentina, 1960-1965, 2016, University Press of Florida, ISBN-13: 978-0813062228
  • Fiadone, Alejandro Eduardo: Argentine Indian Art (Dover Pictorial Archive), 1997, Dover Publications
  • Santana, Raúl og Büker, Federiko: Clásicos de la Pintura Argentina: Presentación de un país/Classic Works of Argentine Painting: Introduction to a Country/Klassiker der argentinischen Malerei: Ein Land stellt sich vor, 2008, South American Tours de Argentina.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg