Kenyas parlamentsbygning
Kenyas nasjonalforsamling holder til i denne bygningen i Nairobi.
Av .
Lisens: CC BY SA 2.0
Parlamentsbygningens inngang
Parlamentsbygningens staselige hovedinngang.
Av .
Lisens: CC BY SA 2.0

Kenya er en republikk i Øst-Afrika. Landet har vært selvstendig stat siden 1964 da Storbritannia avviklet kolonistyret. I dag er landet styrt etter en grunnlov som sist ble revidert i 2010.

Etter grunnloven er Kenya en enhetsstat, hvor flere partier konkurrerer om den politiske makten. Styresettet følger maktfordelingsprinsippet mellom tre styringsgrener: lovgivende, utøvende, og dømmende. Statsoverhodet er en president som velges for fem år. Den lovgivende makten ligger i nasjonalforsamlingen med to kamre – et overhus (senatet) og et underhus. Medlemmene velges for fem år. Det er allmenn stemmerett for alle over 18 år.

Politiske partier og koalisjoner

Generelt har Kenyas politiske partier vært basert på etnisk og geografisk tilhørighet. Etniske ledere med politiske ambisjoner har mobilisert støtte i sine respektive folkegrupper. Kenya har totalt 44 større og mindre etniske grupper. Derfor er støttegrunnlaget for de fleste politiske partiene begrenset til visse deler av landet. Det er vanskelig å se ideologiske forskjeller mellom partiene. Deres populistiske valgprogrammer gir løfter om goder de fleste kenyanere ønsker: utdanning, helsetjenester, vannforsyning, veier og så videre. Siden de ideologiske skillelinjene stort sett er fraværende, er partisystemet ustabilt og gir grunnlag for taktiske koalisjoner som endres over tid, ofte på grunn av skiftende lederskap. Forhandlingene forut for valg gjelder fordeling av regjeringstaburetter hvis koalisjonen skulle vinne. Innenlandske og utenlandske sponsorer kan også påvirke valgmanifestene mot løfte om velvilje etter valget.

Etter den demokratiske åpningen i 1991 oppstod opposisjonsgruppen Forum for the Restoration of Democracy (FORD), med Jaramogi Odinga i ledelsen. Democratic Party (DP) ble dannet av tidligere visepresident Mwai Kibaki. FORD utgjorde en trussel mot KANU og Moi i de forestående valgene, men indre strid, ikke minst personmotsetninger, førte til at fronten ble splittet i to deler: FORD-Asili, ledet av Kenneth Matiba (1932–2018), og FORD-Kenya, ledet av Odinga. Splittelsen medførte at Moi ble gjenvalgt som president og at KANU fikk rent flertall i parlamentet ved valgene i 1992.

Opposisjonen forble splittet etter valget, og ble ytterligere svekket ved at flere fremtredende medlemmer valgte å gå tilbake til KANU. I midten av 1990-årene beskyldte kenyanske myndigheter grupperingen February 18 Movement (FEM) og dens væpnede gren, February 18 Popular Resistance Army (FERA), for å infiltrere Kenya fra Uganda. Myndighetene forsøkte å knytte flere deler av opposisjonen til FEM/FERA, som de påstod ble ledet av Raila Odinga, sønn av Jaramogi Oginga Odinga.

Presidenten

Den utøvende makten er lagt til presidentembetet hvis innehaver velges i allmenne valg for fem år. Presidenten er både statsoverhode, regjeringssjef, og øverstkommanderende for de væpnede styrkene. Det innebærer at stor makt er tillagt dette embetet og av den grunn er valgkampen intens. Presidenten må være minst 35 år og kan ikke besitte embetet i mer enn to valgperioder. Visepresidenten er kandidat og velges sammen med presidenten, men kan tilhøre et annet parti.

For å bli valgt til president må en kandidat få flertall av stemmene, det vil si minst 50 prosent pluss én av de gyldig avgitte stemmene, samt oppnå minst 25 prosent av stemmene i minst 24 av landets 47 fylker. Det sistnevnte kravet om vesentlig oppslutning i de fleste fylkene er ment å sikre en rimelig jevn støtte for dette viktige embetet over hele landet. Det er i tråd med grunnloven av 2010 som legger vekt på desentralisering. Gitt den etniske spenningen og rivaliseringen som kjennetegner kenyansk politikk, er jevn oppslutning over hele landet viktig for å dempe motsetningene som ofte har ført til opptøyer og vold. Selv om valgene ikke alltid har ført til voldshandlinger, er valgresultatene svært ofte bestridt av den tapende kandidaten og avgjort av rettsvesenet.

Hvis ingen av kandidatene oppfyller begge kriteriene, flertall og oppslutning rundt omkring i landet, avholdes nyvalg mellom de to kandidatene som fikk flest stemmer i første omgang. Alle valg administreres av og føres tilsyn med gjennom en uavhengig valgkommisjon.

Presidenten utnevner sin regjering med statsråder fordelt på en rekke saksområder. Statsrådene betjener sine respektive departement som besitter relevant ekspertise.

Nasjonalforsamlingen

Lovgivende makt er formelt lagt til nasjonalforsamlingen (parlamentet eller Bunge på det nasjonale språket kiswahili) som har 350 medlemmer. Den har to kamre: et overhus (senatet) og et underhus (nasjonalforsamlingen). Av de 350 medlemmene av nasjonalforsamlingen er 290 valgt direkte fra valgkretser med kun én representant, 47 seter er forbeholdt kvinner som velges fra hvert av fylkene som fungerer som valgkretser med kun én representant, mens 12 er nominert av de politiske partiene etter deres andel av de valgte representantene fra de ordinære valgkretsene. Én er medlem i kraft av sitt embete (ex officio), det vil si nasjonalforsamlingens president som dog ikke har stemmerett. Representantene velges for fem år etter en valgordning der kandidaten som får flest stemmer (pluralitet) – ikke nødvendigvis flertall (det vil si 50 prosent + 1) – vinner setet.

Nasjonalforsamlingen kan oppløses når som helst av presidenten. Nasjonalforsamlingen kan oppløse seg selv ved å vedta mistillitsvotum mot presidenten; da skal det holdes nyvalg på både president og parlamentsmedlemmer innen 90 dager. Presidenten kan avsettes ved riksrett dersom minst en tredel av nasjonalforsamlingen setter i gang en slik prosess basert på anklager om grove brudd på grunnloven eller andre lovbrudd eller grovt upassende adferd. Hvis nasjonalforsamlingen vedtar å stille presidenten for riksrett, går saken videre til senatet som må bekrefte riksrettsanklagene med to tredels flertall for at presidenten må gå av.

Senatet har 68 medlemmer, hvorav 47 er valgt fra hvert av fylkene som fungerer som valgkretser. De øvrige 21 medlemmene er oppnevnt: 16 kvinner nominert av de politiske partiene i relasjon til deres andel av valgte representanter; to representanter (én av hvert kjønn) for personer med funksjonshemming; to ungdomsrepresentanter (én av hvert kjønn). Dessuten er den valgte presidenten for senatet formelt medlem.

Administrasjon

Administrativt er Kenya inndelt i 47 fylker (innbefattet de to største byene Nairobi og Mombasa) som alle har et antall valgkretser. Hvert fylke har en guvernør og en folkevalgt forsamling hvis medlemmer er valgt direkte i valgkretser med kun én representant. Fylkene har et visst indre selvstyre i henhold til grunnloven av 2010 som vektla desentralisering av styringssystemet.

Kenya har en uavhengig kommisjon som fører tilsyn med embetsverket (Public Service Commission) med et vidt mandat som dekker både sentralt og lokalt nivå. Mandatet omfatter opprettelse av nye embeter og avskaffelse av gamle, samt utnevnelse av kvalifiserte personer til å bekle embetene. Den overgripende oppgaven er å evaluere og overvåke embetsverket med sikte på fremme av effektivitet og rettferdighet i henhold til gjeldende verdier og prinsipper.

Rettsvesen

Kenyas høyesterett
Høyesterettsbygningen i Nairobi.

Kenyas rettsvesen tolker og anvender lovene som den lovgivende forsamlingen har vedtatt. Kenyansk rett er basert på engelsk common law, afrikansk sedvanerett, lover gitt av det britiske parlamentet under kolonitiden og av det kenyanske parlamentet siden uavhengigheten.

Overordnede rettsinstanser

  • Høyesterett (Supreme Court)
  • Appellretten (Court of Appeal)
  • Overretten (High Court) som fungerer som førsteinstans og appellinstans i sivile og strafferettslige saker
  • Arbeidsretten (Industrial Court) som håndterer tvister i arbeidslivet
  • Miljø- og Landretten (Environment and Land Court) som behandler saker vedrørende miljøødeleggelser og jordeiendom

Høyesterett er landets øverste rettsinstans og alle andre instanser er bundet av dets avgjørelser. Høyesterett er også den endelige tolker av grunnloven. Appellretten behandler appeller fra Overretten. En uavhengig kommisjon for rettsvesenet er etablert for å forberede utnevnelsen av dommere. Den utarbeider en liste av kvalifiserte kandidater som presidenten kan velge fra. Høyesterettsjustitiarius leder Høyesterett og rettsvesenet som helhet. Han eller hun utnevnes av presidenten etter anbefaling fra kommisjonen for tjeneste i rettsvesenet og med godkjenning av nasjonalforsamlingen.

Underordnede rettsinstanser

  • Magistratretten (Magistrate Court) med enten nasjonal jurisdiksjon eller lokal jurisdiksjon som dømmer i mindre saker
  • Krigsretten (Court Martial) som typisk behandler saker som angår medlemmer av de væpnede styrkene
  • Kadhi-retten (Kadhi Court)

Sistnevnte dømmer i saker i henhold til islamsk lov (sharia). De fleste sakene er sivile og gjelder typisk skilsmisse, arv, og så videre. Rettsavgjørelser i en Kadhi-rett kan appelleres til Overretten. I tråd med Grunnloven av 2010 som vektlegger desentralisering, forelegges nå flere saker de underordnede rettsinstansene. Et flertall av sakene verserer således for magistratretten og avgjøres av denne.

Rettspleien i Kenya står overfor utfordringer. Lang vei til rettslokaler i et stort land, lange ventetider, mangel på rettshjelp og høye kostnader for rettshjelp gjør det vanskelig for vanlige folk å bruke rettsvesenet til fremme av sin sak. Det har også hopet seg opp mange saker som det tar lang tid å ferdigbehandle. Blant annet av slike grunner søker folk uformell hjelp utenfor det formelle rettsvesenet hos høvdinger og eldre i lokalsamfunnet som avgjør tvister. Det rapporteres også om utilbørlig innblanding i rettsprosessene fra utøvende makt.

Valgkommisjonen

Ettersom nesten alle valg i Kenya er omstridt og preget av etnisk konflikt, noe vold og materielle ødeleggelser, er valgkommisjonen – Independent Electoral and Boundaries Commission (IEBC) – en særdeles viktig institusjon. Den har ansvar for at gjennomføringen av valg foregår i samsvar med valgloven av 2011, men den utsettes for hard kritikk når valgene angivelig ikke gjennomføres i henhold til regelverket og uten uregelmessigheter. I opptakten til valget i 2022 fikk IEBC nye medlemmer som ble gransket og godkjent av parlamentet. Etter at de nye medlemmene ble tatt i ed av Høyesterett, ble IEBC beslutningsdyktig.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg