Judas' brev, et av de katolske brevene i Det nye testamentet, det vil si et brev uten en bestemt adressat, rettet til alle menigheter. Forfatteren må ikke forveksles med Jesu disippel Judas Iskariot. Judas' brev må ikke forveksles med Judasevangeliet.

Ifølge brevet selv er forfatteren Judas, «Jakobs bror» (kapittel 1, vers 1). Jesus hadde en bror som het Jakob (se Galaterbrevet kapittel 1, vers 19), og i tidlig kristen tradisjon antok man derfor at denne Judas også var en bror av Jesus. Men dette er umulig å avgjøre, og det er uenighet i forskningen om hvem forfatteren har vært. Skriftet dateres svært forskjellig, men er neppe skrevet senere enn cirka 100 e.Kr.

Brevet oppfordrer leserne til å holde fast ved den tro de tidligere hadde blitt opplært i, og til å huske apostlenes ord. Dette er de autoritetene som forfatteren påberoper seg i kampen mot en muligens gnostisk vranglære. Ifølge teksten har det sneket seg noen inn i menighetene som utgir seg for å være kristne, men i virkeligheten misbruker Guds nåde og fornekter Jesus Kristus. Forfatteren søker ut fra fortolkning av gammeltestamentlige skrifter og apokryfer å vise at slike vil bli rammet av Guds straff.

Judas' brev er en av de korteste skriftene i Det nye testamentet. Forfatteren av Peters andre brev har trolig kjent Judas' brev og gjengir deler av det i sin tekst.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg