Faktaboks

Josefus

Josephus Flavius

Uttale
josˈefus
Født
37 evt., Judea
Død
100 evt.
Levetid - kommentar
omtrentlige fødsels- og dødsår
Josefus

Romersk byste som antas å være av Josefus.

Josefus Flavius, jødisk militærkommandant, politiker og historiker. Hans opprinnelige jødiske navn var Josef ben Mattitjahu ha-Kohen. Josefus ble født inn i en velstående presteslekt i Jerusalem i 37 evt., og moren skal ha vært etterkommer av den hasmoneiske jødiske kongeslekten. Josefus er mest kjent som forfatter av flere verker om jødenes historie. Han døde i Roma rundt år 100 evt.

Da den første jødiske krigen mot romerne brøt ut i år 66 evt. tjente han først jødenes sak, og hadde kommandoen over de jødiske styrkene i Galilea. Han forskanset seg i byen Jotapata, som i år 67 evt. ble erobret av den romerske generalen Vespasian etter harde kamper og langvarig beleiring. Flere tusen jødiske opprørere, seloter, ble drept eller solgt som slaver. Ifølge Josefus' egen beretning valgte en gruppe på 40 overlevende å begå selvmord, gjennom å ta hverandres liv. Rekkefølgen skulle bestemmes ved loddtrekning. Josefus skal ha vært én av de to siste som var i live, og disse skal så ha overgitt seg til romerne.

Josefus ble tatt til fange, men ble ikke henrettet, angivelig fordi han forutså at Vespasian ville bli romersk keiser. Vespasian nyttiggjorde seg Josefus' språkmektighet og brukte ham som tolk. Da spådommen slo til, og Vespasian virkelig ble utnevnt til keiser i 69 evt., ble Josefus satt fri. Begrunnelsen skal ha vært at Vespasian anså hans spådom som gudegitt.

Josefus valgte deretter å følge Vespasians sønn, Titus, gjennom resten av krigen, og overvar beleiringen av Jerusalem på romernes side. Etter jødenes nederlag, Jerusalems ødeleggelse og tempelets brann bosatte han seg i Roma. Han ble romersk borger og endret sitt navn til Flavius, etter Vespasians slekt. Han ble også tildelt en pensjon, noe som gjorde det mulig å leve som forfatter.

Forfatterskap

Hans mest kjente verk er Den jødiske krig (Bellum Judaicum), som ble utgitt i gresk versjon i 75–79 evt. Boken beretter om den første jødiske krigen mot romerne. Han begynner med hendelsene som ledet frem til de første krigshandlingene i år 66 evt. og slutter med en levende beskrivelse av romernes beleiring og erobring av ørkenfestningen Masada i 73/74 evt. Nesten som et etterord nevner han også at en gruppe jødiske rebeller, sikariere, senere skal ha flyktet til Egypt og Kyrene, og forsøkt å skape et opprør blant jødene der.

Josefus' verk er ikke basert på moderne kildegransking og objektivitet. Den jødiske krig er likevel den beste kilden vi har til kunnskap om hendelsene som ledet frem til krigen mot romerne, krigens gang og Jerusalem og Masadas fall.

Hans andre kjente verk, Jødenes gamle historie (Antiquitates Judaicae),kom i årene 93–94 evt. og er en fremstilling av det jødiske folkets historie fra skapelsen og frem til krigens utbrudd. Fremstillingen er preget av både den jødiske fortellertradisjonen aggada og hellenistisk fremstillingsmåte. Verket er den mest omfattende kilden vi har til kunnskap om Herodes den stores regjeringstid og tiden da Judea ble styrt av romerske stattholdere.

Andre verk er Mot Apion (Contra Apionem), der han forsvarer jødisk religion og kultur, og hans selvbiografi, Josefus' liv (Vita). Josefus skrev også sine senere verk på gresk, slik at de var tilgjengelige for ikke-jøder og for jøder i diasporaen.

Betydning i dag

Josefus er også den første ikke-kristne forfatter som nevner Jesus. I Jødenes gamle historie 18.3.3 finner vi teksten som kalles Testimonium Flavianum, der Jesus omtales som en mulig Messias, og i 20.9.1 nevnes Jakob, Jesu bror. Også her kalles Jesus Messias. De aktuelle setningenes opprinnelse har gjennom alle tider vært sterkt omstridte. De fleste forskere er i dag enige om at en kjerne i disse tekstene stammer fra Josefus, men at ordlyden kan være blitt endret av kristne skrivere.

Moderne forskere som studerer de toneangivende grupperingene på denne tiden, fariseerne, saddukeerne og esseerne, må lese Josefus' bøker i tillegg til å studere andre skriftlige og arkeologiske kilder. Alle Josefus' overleverte skrifter finnes i oversettelser til moderne europeiske språk. Flere ligger i dag også til gratis benyttelse på internett.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Josephus: The Essential Writings. A Condensation of Jewish Antiquities and The Jewish War. Oversatt og redigert av Pauls L. Maier.Kernel Publications, Grand Rapids, U.S.A. 1991.
  • Josephus: New Complete Works of Josephus Flavius. Oversatt av William Winston (1737). Kommentert av Paul L. Maier. Kernel Publications. Grand Rapids. 1999/2016.
  • Josefus: Carta´s Illustrated. The Jewish War. Oversatt av William Winston (1737), illustrert med moderne oversikter, fotografier og arkeologiske funn. Carta, Jerusalem 2016.
  • Josefus: Hovedverk. En forkortelse av Den jødiske oldtidshistorie og Den jødiske krig . Redigert av Paul. L. Mayer. Bokklubben 1999.
  • Josefus: Den jødiske krig. Oversatt og gjendiktet av Bente Lassen. Thorleif Dahls kulturbibliotek. Aschehoug 2002.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg