Faktaboks

Johan Henrik Freithoff

Freihthoff, Freithof, Freýthof, Friholt; Johan Henrich

Født
1713, Kristiansand
Død
24. juni 1767, København, Danmark
Virke
Musiker og komponist
Familie

Foreldre: Stadsmusikant og handelsborger Balthazar Freithoff (1682–1759) og Johanne Catharine Sneman (død 1732).

Ugift.

Johan Henrik Freithoff var en norsk komponist og fiolinist. Blant hans bevarte komposisjoner finner man solosonater, triosonater og klaverstykker samt flere sanger komponert for syngespill. Stilistisk ligger Freithoffs komposisjoner innenfor barokken og rokokkoen.

Biografi

Med sin bakgrunn i stadsmusikkantfamilien Freithoff i Kristiansand gikk Johan Henrik i oppveksten i lære hos faren, Balthazar Freithoff. Tyve år gammel, i 1733, reiste han fra Kristiansand på en lengre reise til utlandet, men det er ikke klarlagt hvor omfattende reisen var. Hans komposisjoner vitner imidlertid om at han må ha studert musikk i Italia. Selv har han opplyst at han hadde en stilling som kornettist hos storhertugen av Toscana i 1737. Han forlot etter en stund stillingen hos storhertugen for å reise hjem, en reise som imidlertid gikk veien om Konstantinopel der han oppholdt seg i oktober 1741. I mai 1742 finner man Freithoff i København og senhøstes samme år kom han til Kristiansand. I 1744 var Freithoff tilbake i København der han gjorde furore med sitt fiolinspill og i 1745 ble han ansatt i Det kongelige kapell. Ansettelsen i Det kongelige kapell fortsatte selv om Freithoff i 1746 også ble ansatt som kansellisekretær i København. Etter ansettelsen som kansellisekretær kom hans virksomhet som fiolinist i Det kongelige kapell for det meste i å bestå av solistoppgaver. Omkring 1760 ser det ut at Freithoff ledet kapellet.

Estetikk

Freithoffs komposisjoner viser italiensk påvirkning. I det store og det hele finner man to stilistiske uttrykk — et preget av barokken og et av rokokkoen, en stil på overgangen mellom barokken og wienerklassisismen. Solosonatene er konservative og preget av barokke idealer, i triosonatene merker man derimot at rokokkoen er i ferd med å bryte igjennom. Barokkens polyfoni avløses av en mer homofon satstype der overstemmen samler interessen og de øvrige stemmene, også bassen, reduseres til akkompagnement.

Solosonatene

De to solosonatene, en for fiolin og en for tverrfløyte, har tydelig barokke kjennetegn. Begge er tresatsige. Fiolinsonaten begynner med en andantesats fulgt av en allegrodel, mens siste sats, en variasjonssats, kan oppfattes som et selvstendig verk — «Andante avec les variations». Satsrekkefølgen i fløytesonaten er hurtig—langsom—hurtig, som en barokk solokonsert. Fløytesonatens midtsats, adagio, blir stående i en særstilling i og med at Freithoff har angitt at satsen skal spilles uten repetisjoner, men sannsynligvis med omfattende bruk av forsiringer.

Triosonatene

Sammenlignet med solosonatene viser triosonatene et mer moderne preg kjennetegnet av rokokkoens stiluttrykk. Med to unntak er alle syv triosonatene tosatsige, mens to er tresatsige. Seks av triosonatene er for to fioliner og cello, en er for to fløyter og cello. Kun én, Notturno i B-dur, har generalbass-besifring og er den mest barokkpregede av triosonatene.

Satsformen

Den vanligste satsformen er barokkens todelte A–B-form med repetisjoner. Som regel begynner B-delen med en mer eller mindre variert gjentagelse av A-delens begynnelse. Toneartsforholdene er som regel de vanlige man møter i barokken: A-delen slutter i dominanten, mens B-delen begynner i dominanten og vender tilbake til tonika. Er hovedtonearten moll, modulerer Freithoff til parallelltonearten istedenfor dominanten selv om det finns flere unntak. Blant satsene som ikke har todelt repetisjonsform, er det tre som har menuettens tredelte form med trio og da capo-notasjon.

Sangene

Sangene er komponert i syngespillstil akkompagnert av to fioliner og genralbass; stilen er stort sett homofon og rokokkopreget.

Freithoffs bevarte verk

Instrumentalverk

  • Sonate for fiolin og generalbass i E-dur. Tre satser: første sats uten tempoangivelse – Allegro – Andante avec les variations
  • Sonate for tyverrfløyte og generalbass i G-dur. Tre satser: Allegro – Adagio – Allegro man non presto
  • Notturno. Triosonate for to fioliner og generalbass i B-dur. To satser: Andante – Minuetto
  • Sonate for to fioliner og cello i g-moll. To satser: Allegro – Minuetto
  • Notturno. Triosonate for to fioliner og cello i E-dur. To satser: Allegro – Minuetto
  • Trio for to fioliner og cello i G-dur. Tre satser: Allegro – Andante – Allegro
  • Trio for to fioliner og cello i E-dur. To satser: Affettuoso – Spirituoso
  • Trio for to fioliner og cello i D-dur. To satser: Largo assaiLarghetto mantanto
  • Trio for to fløyter og cello i A-dur. Tre satser: Allegro – Andante – Menuett alternativemente. Datert «1735 de 8. Novembre».
  • Tempo di minuetto for klaver og generalbass i G-dur
  • Menuett for fiolin solo i A-dur
  • Menuett alternativemente for klaver og generalbass i D-dur
  • Gavotte for klaver og generalbass i F-dur

Sanger

  • «Naar jeg den ædle Druesaft» fra «Udi den adelige Borger»
  • «Den Kone haver god Forstand» fra «I Vulcani Kiæp»
  • «Hvad nytter de Gamle en Pige» fra «Harlequin»
  • «Hvor mange gamle Quinder, Mænd» fra «Myndlingen»
  • «En sand Philosophie os byder» fra «Myndlingen»
  • «Morbleu! Cupidoo er en Nar» fra «Først April»
  • «Frygter ej I smukke Piger» fra «Det ved Vexelbrev sluttede Ægteskap»
  • «Den Skiønhed, som indtager Hierter» fra «Mødrenes Skole»

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Edwards, Owain m.fl., red.: Norges musikkhistorie, b. 1, 2001, 324-30, isbn 82-03-22402-4
  • Grinde, Nils: «Norsk musikkhistorie». Oslo 1993
  • Kortsen, Bjarne: J. H. Freithoff (1713-67) : man and music, 1972
  • Winkel, Erling: "Johan Henrik Freithof" i Levende musik 1 (1942), 109-17
  • Winkel, Erling: "Johan Henrik Freithofs afstamning" i Nordisk musikkultur 3, nr. 2 (1954), 49

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg