Faktaboks

Indra Lorentzen
Født
17. august 1956, Stockholm
Virke
Danser
Familie

Foreldre: Sekretær og arkivar Marian Thorén (1933–2018); adoptivfar: salgs- og markedssjef Kjell Lorentzen (1930–2022).

Ugift.

Indra Lorentzen, 1989
Indra Lorentzen, 1989
Av /NTB.

Indra Lorentzen er en norsk danser og koreograf. Da hun var aktiv, ble hun regnet som Norges fremste ballettdanser. På scenen forente Indra Lorentzen teknisk virtuositet og en usedvanlig evne til å formidle levende menneskelige følelser.

Bakgrunn

Lorentzen er oppvokst i Oslo med indonesisk far og svensk mor. Hun begynte å danse allerede som fireåring i Stockholm.

Da familien flyttet til Oslo, fikk hun innpass på den tradisjonsrike ballettskolen til Rita Tori. Herfra gikk hun i 1965 videre til Den Norske Operas Ballettskole, og allerede som 16-åring ble hun ansatt i ensemblet. Fire år senere hadde hun avansert til solist. En slik lynkarriere skyldes ikke bare tidlig og god trening, men også et åpenbart talent.

Operaballetten

Listen over Indra Lorentzens største roller i Operaballetten er som en liste over høydepunkter i nyere norsk scenedans.

Hun fikk Kritikerprisen for tittelrollen i Månerenen av Birgit Cullberg i 1981 – en krevende rolle med heftige sprang, i villskap og smerte. I Kjersti Alvebergs Volven (1989), skapt over norrøne skapelsesmyter, var hun opphøyd og sterk, tidvis nesten ubevegelig, men likevel det navet som forestillingen dreide om. I 1997 ble Indra Lorentzen tildelt Oslo bys kunstnerpris og i 2023 ble hun tildelt Anders Jahres kulturpris.

Begrepet danseteater fikk ny mening i blant annet hennes fremstilling av moren i familiedramaet Tango Bueno Aires 1907 (1987). Hun kunne synliggjøre abstrakte klanger som Miranda i Stormen (1980). Dessuten tilførte hun klassiske roller det danseriske overskudd som skal til for at også slike verker skal kjennes nærværende.

Hennes avskjedsforestilling i Operaballetten 1997 var også Tango Bueno Aires 1907 og det var nok i karaktertegningen av intense menneskelige følelser at hun som danser fant seg aller best til rette.

Frilansvirksomhet

Nysgjerrighet og ønske om å fornye seg gjorde at hun på tross av sin solide posisjon i kompaniet, tidlig søkte over i en frilans-tilværelse. I sesongen 1982/1983 danset hun med Cullberg-balletten. I 1985 var hun en av initiativtakerne til Tigerstadens Danseteater, og fire år senere satte hun i gang Kulturstafett mot rasisme.

Indra Lorentzen dro også til sin bestefars hjemland Indonesia og studerte klassisk dans på Java. Det er et langt sprang fra den gamle, aristokratiske og tvers igjennom musikalske kulturen der, til Fellesferiens Danseteater med utendørs premiere i fjæresteinene på Senja, til oppdraget med å koreografere forestillingen som åpnet Grønlands Kulturhus i Nuuk, Asarnerit (1997).

Hun har som koreograf, instruktør og manusforfatter laget en rekke forestillinger basert på inuitisk og samisk mytologi og historie, som har vært vist i flere land. Hun har med samme selvfølgelighet tatt fatt i ålandsk folkekultur og holdt dansekurs i Bangladesh. Fellesnevner for prosjektene er et helhetsuttrykk av dans, musikk og teater som nærmer seg folkekunstens magi og rituelle kraft.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg