Il-86
.
Lisens: CC BY SA 2.0

Il-86 er et jetpassasjerfly med fire turbofanmotorer. Det var Sovjetunionens første widebody passasjerfly.

Faktaboks

Også kjent som

NATO-betegnelse: Camber

Historie

Il-86 fløy første gang 22. desember 1976, og det ble tatt i bruk av Aeroflot fra desember 1980. Det hadde dårlig drivstofføkonomi og for sin klasse liten rekkevidde, og bare 103 fly ble produsert frem til 1994. Av disse var det 99 Il-86 passasjerfly og 4 Il-80 militære luftbårne kommandoposter.

Spesielt for Il-86 er at passasjerene selv kan bære bagasjen om bord for oppbevaring i hyller på et dekk under passasjerdekket, slik at flyet ikke er avhengig av at flyplassen har passasjerbro og baggasjehåndtering.

Spesifikasjoner

Il-86 er utstyrt med fire turbofanmotorer (se flymotor), hver med en skyvkraft på 127,5 kN. Flyet har kapasitet for opptil 350 passasjerer.

  • Vingespenn: 48,06 meter
  • Lengde: 59,94 meter
  • Maksimal startvekt: 208 tonn
  • Marsjfart: 850 kilometer i timen
  • Rekkevidde: 4600 kilometer; 3600 kilometer med en nyttelast på 40 tonn

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg