Instrumentlandingssystem (ILS) er en svært viktig innretning på flyplasser for innflyvning og for landing i dårlig sikt. Systemet ble utviklet etter 1945, og er brukt innen sivil og militær flygning i store deler av verden.
ILS (flynavigasjon)
Komponenter
To radiosendere benyttes på flyplassen: en lokalisator som sender retningssignal langs landingsbanen, og en glidebanesender som gir retningssignal langs glidebanen. Signalene mottas i flyet og presenteres på en indikator med en vertikal og en horisontal viser. Indikatoren forteller om flyet skal styres til høyre, til venstre eller er midt på banens senterlinje, tilsvarende om det skal stige eller synke.
Antennene sender ut to overlappende signaler, modulert til 90 og 150 hertz. Når flyets sender mottar like mye av begge signalene befinner flyet seg på henholdsvis riktig kurs og høyde.
Informasjonen kan kobles til flyets autopilot, som dermed kan følge glidebanen helt ned til rullebanen dersom flyet er utstyrt for dette, helt uten hjelp fra flygeren.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.