Murakami debuterte som forfatter med kortromanen Hør vinden synge, som han sendte inn til tidsskriftet Gunzo i 1979. Han vant deres debutantpris, og i 1980 skrev han oppfølgeren Flipperspill, 1973 og senere Sauejakten i 1982.
Murakami fikk utover 1980-årene kultstatus blant et begrenset, men iherdig publikum, men det kommersielle gjennombruddet kom først med Norwegian wood (1987, norsk oversettelse 1998), en kjærlighetsroman fra studentlivet i slutten av 1960-årene. Med denne romanen ble han Japans mestselgende forfatter, og populariteten har vedvart.
Romanene er skrevet i den postmodernistiske tradisjonen med fortellinger i grenselandet mellom virkelighet, drøm og oversanselige fenomener, med innebygde kommentarer til fremstillings- og forståelsesmåter.
Hans tidligere bøker skildrer den rotløse og desillusjonerte generasjonen som vokste frem som en motreaksjon til de politiserte 1960- og 1970-årene.
Med sin uærbødige og ukonvensjonelle stil representerte Murakami en ny stemme i den japanske litterære offentligheten, og han oppnådde raskt en kultstatus, men den litterære offentligheten var lenge delt i synet på ham. Litteraturkritikeren Masao Miyoshi og forfatteren Kenzaburo Oe var blant de som oppfattet Murakami som overflatisk og poserende med sine påfallende referanser til amerikansk samtidskultur og merkevarer. Denne kritikken avtok etter utgivelsen trebindsverket Trekkoppfuglen (1994–1995), hvor han skrev inn klare referanser til japanernes deltakelse under den andre verdenskrig.
Kommentarer (1)
skrev Test Testbrukersen
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.