Gjøvikbanen er navnet på jernbanestrekningen Oslo–Roa–Gjøvik. Banen er 123,5 kilometer lang, går gjennom skogs- og landbruksområder og har høyeste punkt 493 meter over havet mellom Jaren og Eina. Med mange svinger og laveste kurveradius på 250 meter får togene lav snitthastighet.
Sentrale stasjoner langs banen er Grefsen, Hakadal, Roa, Jaren og Raufoss. Strekningen nærmest Oslo S har lokaltogtrafikk med Nydalen som viktig holdeplass. Banen ble først kalt Nordbanen og åpnet i to etapper: I 1900 mellom Grefsen og Røykenvik, og i 1902 fra Oslo Ø til Gjøvik. Den fikk elektrisk drift i 1963.
Kommentarer (1)
skrev Einar Spurkeland
Det har vært forslag om innkorting av Gjøvikbanen Grorud-Nittedal og modernisere strekningen mot Hønefoss. Hensikten er å av laste Oslotunnelen og øke kapasiteten for gods på bane mellom Alnabru og Bergen. Det har videre vært forslag om tilsvingere og sammenknytning med Dovrebanen. Mulig noe også kan hentes fra NTP?.
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.