Gjøvikbanen
Fra Gjøvikbanen
Av /NSB.
Lisens: CC BY SA 3.0
Gjøvikbanen

Gjøvikbanen med de nedlagte sidelinjene til Røykenvik og Skreia (stiplet). Nedlagte stasjoner i kursiv.

Av /Store norske leksikon ※.

Gjøvikbanen er navnet på jernbanestrekningen OsloRoaGjøvik. Banen er 123,5 kilometer lang, går gjennom skogs- og landbruksområder og har høyeste punkt 493 meter over havet mellom Jaren og Eina. Med mange svinger og laveste kurveradius på 250 meter får togene lav snitthastighet.

Sentrale stasjoner langs banen er Grefsen, Hakadal, Roa, Jaren og Raufoss. Strekningen nærmest Oslo S har lokaltogtrafikk med Nydalen som viktig holdeplass. Banen ble først kalt Nordbanen og åpnet i to etapper: I 1900 mellom Grefsen og Røykenvik, og i 1902 fra Oslo Ø til Gjøvik. Den fikk elektrisk drift i 1963.

Historie

På slutten av 1800-tallet var sterke lokale interesser opptatt av å legge den planlagte banen fra Oslo til Gudbrandsdalen via Gjøvik, Biri og Lillehammer, men det var forbindelsen over Hamar som ble valgt i det som senere ble en del av Dovrebanen. Gjøvikbanen har siden 1902 hatt fire sidelinjer hvorav bare én eksisterer i dag. Det er banen fra Roa til Hønefoss som åpnet i 1909 som en del av Bergensbanen. De andre tre var Røykenvikbanen fra Jaren som ble en sidelinje i 1902 da Gjøvikbanen var ferdig frem til Gjøvik (nedlagt i 1957), Skreiabanen fra Reinsvoll til Skreia i 1902 (nedlagt i 1988), og Valdresbanen fra Eina til Dokka i 1902 og frem til Fagernes i 1906 (nedlagt i 1989).

Gjøvikbanen ble først og fremst bygget for å frakte tømmer, men har i dag ren persontrafikk da godstrafikken på strekningen Gjøvik–Roa ble nedlagt i 1996. I 2006 ble banen privatisert og konkurranseutsatt. NSB Gjøvikbanen, et datterselskap av Vy-gruppen, driver banen etter å ha vunnet anbudet i konkurranse med utenlandske jernbaneselskaper. Som et alternativ til å bygge Ringeriksbanen fra Sandvika over Sundvollen til Hønefoss er det fremlagt ideer om en linje fra Gjøvikbanen i området ved Hakadal gjennom Nordmarka til Hønefoss.

Stasjonsbygninger

Gjøvik stasjon, tegnet av Paul Armin Due i 1902. Bygningen er fredet.

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

De opprinnelige stasjonsbygningene ble tegnet av Paul Due og hans sønn Paul Armin Due. Paul Due tegnet blant annet Grefsen stasjon og stasjonsbygninger i dragestil. Paul Armin Due tegnet blant annet Røykenvik stasjon, som nå er revet, Gjøvik stasjon og flere stasjonsbygninger i jugendstil.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer (1)

skrev Einar Spurkeland

Det har vært forslag om innkorting av Gjøvikbanen Grorud-Nittedal og modernisere strekningen mot Hønefoss. Hensikten er å av laste Oslotunnelen og øke kapasiteten for gods på bane mellom Alnabru og Bergen. Det har videre vært forslag om tilsvingere og sammenknytning med Dovrebanen. Mulig noe også kan hentes fra NTP?.

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg