Gardermobanen
Flytoget på vei mellom Oslo S og Oslo lufthavn Gardermoen.
Av /Scanpix/NTB.
Gardermobanen

Gardermobanens trasé er markert med tykk svart strek. Stiplingen markerer tunnelen Romeriksporten, fra Etterstad i Oslo til Stalsberg ved Lillestrøm. Den gamle Hovedbane-traseen har tynn svart strek, E6 rød strek.

Av /Store norske leksikon ※.

Gardermobanen, høyhastighetsjernbane mellom flytogterminalen på Oslo Sentralstasjon, Oslo Lufthavn Gardermoen og Eidsvoll. Traseen Oslo S–Gardermoen er 48 km lang, mens hele strekningen Oslo S–Eidsvoll er 66 km. Banen åpnet høsten 1998.

Anlegget omfatter Norges lengste togtunnel, Romeriksporten (14,6 km), mellom Etterstad i Oslo og Stalsberg ved Lillestrøm.

Banen har dobbeltspor hele veien, med unntak av en ca. 3,5 km lang strekning sør for Eidsvoll.

Flytoget

16 spesielt utformede togsett, Flytoget, kjører på Gardermobanen. Toget har topphastighet 210 km/t og bruker 19 min fra Oslo S til Gardermoen. Det er bygd en egen flyplassterminal på sørsiden av Oslo S, og én på Oslo Lufthavn. Flytoget eies og drives av selskapet Flytoget AS.

Etter åpningen av Romeriksporten har flytoget hatt en markedsandel på rundt en tredjedel av de flyreisende.

Flytoget betjener stasjonene Drammen, Asker, Sandvika, Lysaker, Skøyen, Nationaltheatret, Oslo S, Lillestrøm og Gardermoen.

Andre tog

Også andre tog enn Flytoget trafikkerer Gardermobanen, blant annet NSBs regiontog mellom Vestfold og Hamar/Lillehammer. På strekningen Gardermoen–Eidsvoll trafikkerer NSBs tog.

Utbygging

I forbindelse med Stortingets vedtak om å lokalisere den nye hovedflyplassen for Oslo-området til Gardermoen, satte man som mål at halvparten av flypassasjerene skulle reise kollektivt til flyplassen. Stortinget vedtok at den kollektive tilbringertjenesten til og fra flyplassen skulle baseres på jernbane.

Selskapet NSB Gardermobanen AS, nå Flytoget AS, ble stiftet i november 1992 med oppgave å bygge høyhastighetsjernbanen samt å forberede til drift. Etter åpningen av banen står selskapet også for driften.

Hele Gardermobanen skulle stå ferdig til åpningen av Oslo Lufthavn 8. oktober 1998, men på grunn av lekkasjer og store forsinkelser i arbeidet var ikke Romeriksporten ferdig. Flytogene kjørte imidlertid på Hovedbanens linjer til Lillestrøm frem til tunnelen ble åpnet for trafikk. Offisiell åpning fant sted 22. august 1999.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg