Focke-Wulf Fw 190
.
Lisens: fri

En Focke-Wulf Fw 190D - utstilt ved National Museum of the US Air Force.

.
Lisens: fri

Focke-Wulf Fw 190 var et tysk jagerfly brukt under andre verdenskrig. Flyet ble utviklet av Focke-Wulf Flugzeugbau GmbH under ledelse av Kurt Tank, og var en av de mest effektive jagerflyene som var i bruk under krigen.

Historie

Focke Wulf Fw 190A-3
/© IWM MH 4191.

Fw 190 fløy første gang 1. juni 1939. Flyet ble klarert for tjeneste i det tyske flyvåpenet i juli 1941, og Fw 190 fikk sin ilddåp 18. september samme år i kamp med britiske fly over kanalfronten. Det ble produsert i fire hovedvarianter i et antall som regnes å være noe over 20 000. Fw 190A ble produsert både som jagerfly og jagerbomber, mange ble også bygget om ved fronten. Fw 190F var en variant for nærstøtte (Slachtflugzeug). Fw 190G var en jagerbomber (Jagdbomber). Fw 190D ble utviklet som avskjæringsjager for å kunne avskjære allierte bombefly i stor høyde. Senere varianter av FW 190D ble betegnet Ta-152 i anerkjennelse av arbeidet til Kurt Tank.

Spesifikasjoner

Fw 190 var utrustet med forskjellige varianter av en BMW 801 14-sylindret stjernemotor, med unntak av Fw 190D og Ta-152 som var utrustet med en Junker Jumo tolvsylindret V-motor. Bevæpningen varierte i stor grad, men de fleste variantene var tungt bestykket og flytypen kunne bære en rekke forskjellige våpen under vingene.

Varianten Fw 190A-8/R-2 var en jagerbomber bevæpnet med to 7,9-millimeter mitraljøser og fire 20-millimeter maskinkanoner, og kunne bære opptil 1000 kilogram bomber under vingene.

  • Vingespenn: 10,50 meter
  • Lengde: 8,84 meter
  • Maksimal startvekt: 4900 kilogram
  • Topphastighet: 654 kilometer i timen

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg