D/S Frosta ved Frostakaia i Trondheim.

.
Lisens: fri

Frosta Dampskibsselskab var et rederi og transportselskap som ble stiftet i 1898 på Frosta i Trøndelag. Selskapet fikk etter hvert tre dampskip som opererte på Trondheimsfjorden frem til 1957, da det sammen med 6 andre båt- og busselskap fusjonerte til Fosen Trafikklag AS.

Den første ruten, Trondheim-Frosta-Stjørdal-Åsen, ble åpnet i 1899 med D/S Frosta. Anløpsstedene i hjemkommunen var Holmberget, Småland og Tautra, som ble anløpt annenhver dag. I Trondheim hadde båtene fast kaiplass ved kanalen nederst i Prinsensgate. Dette stedet er fortsatt kjent som Frostakaia. I 1903 utvidet rederiet virksomheten til å omfatte Leksvik og Leksvikstranda, helt ut til Vanvikan på den andre siden av fjorden. Dette var en omfattende rute med mange anløpssteder og det ble behov for å anskaffe flere båter.

Båtene

Selskapets første båt var D/S Frosta, bygget ved Trondhjems Mekaniske Værksted (TMV) i 1899. Den var på 113 bruttotonn. Fra 1903, når Leksvik kom på rutenettet, ble gamle D/S Orkla kjøpt fra Det Ørkedalske Dampskibsselskap og omdøpt til Tautra. Denne båten var bygget ved Trolla Brug i 1868, men var blitt ombygd og forlenget ved TMV i 1894. Den var på 106 bruttotonn og ble værende i Frosta-selskapets tjeneste til 1916. I 1914 kom så D/S Lagatun, bygget ved J. Storviks mekaniske verksted. Lagatun, som var på 179 bruttotonn, ble rederiets flaggskip. Den har også gjort seg bemerket på en annen måte; som illustrasjon i Leif Halses tegneserie om Vangsgutane. Frosta er den eneste av båtene som tjente rederiet i hele dets 59 år lange historie.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg