Etter at Oslo lufthavn Fornebu ble nedlagt i 1998, ble flyplassområdet regulert til næringsvirksomhet og boligutbygging, og det ble også sterkt øket behov for utvikling av transporttilbudet. Det har vært mange tanker og idéer om hvordan man kunne binde Fornebulandet og Snarøya nærmere til Oslo, og allerede rundt 1920 ble en sidelinje fra den nyåpnede Lilleakerbanen lansert. Da utbyggingen på Fornebu ble aktualisert, ble mange planer lansert, blant dem en høybane til Lysaker stasjon med omstigning til tog, og et fergeopplegg inn til Rådhusplassen. Et stadig økende bussrutesystem har imidlertid tatt seg av transporten på et allerede overbelastet veinett, og det var klart at en annen løsning måtte til.
Det endelige formelle vedtak om bygging av Fornebubanen har tatt tid å få på plass, og prinsipielt har det vært uenighet om finansieringen. I desember 2020 var dette i orden, og banen skal bygges av Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. Kostnadene er beregnet til vel 21,5 milliarder kroner, hvorav staten bidrar med halvparten.
Anleggsstart var 11. desember 2020 der samferdselsminister Knut Arild Hareide tok det første symbolske spadetak.
Kommentarer (3)
skrev Johan Basberg
skrev Johan Basberg
skrev Tor Wisting
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.