Forbrukerrådet

Forbrukerrådet er en frittstående interesseorganisasjon for alle forbrukere av varer og tjenester i Norge. Rådets formål er å arbeide for økt forbrukerinnflytelse i samfunns- og næringsliv, bidra til en forbrukervennlig utvikling og fremme tiltak som kan bedre forbrukernes stilling.

Inge Takle Mæstad er leder siden 2008.

Forbrukerrådet har hovedkontor i Oslo og ti regionkontorer. Regionkontorene er lokalisert i Tromsø, Bodø, Trondheim, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Skien, Sarpsborg, Gjøvik og Oslo. 

Historikk

Forbrukerområdet ble opprettet i 1953 og er i dag landets største yter av fri rettshjelp. På denne tiden var det vanskelig å få medier til å trykke både positive og negative utfall mot navngitte produkter og i 1958 ble magasinet Forbruker-rapporten utgitt. Magasinet ble lagd ned i 2010. I 2003 ble Forbrukerrådet omorganisert og gikk fra å være et «råd» til å bli et «forvaltningsorgan med særskilte fullmakter» under Barne-, likestilling- og inkluderingsdepartementet. 

Ledere

1953–60 Ragnar Christiansen
1960–77 Ebba Lodden
1977–84 Gro Hillestad Thune
1984–93 Kristin Moe
1993–99 Anne-Lise Bakken
1999–2005 Bente Haukland Næss
2006–08 Wenche Frølich
2008– Inge Takle Mæstad

Anbefalt lenke

Det er gjort 6 revisjoner og har kommet 0 forbedringsforslag.

Funnet en feil? Foreslå endringer

Fagansvarlig for Offentlige etater og direktorater

Lars Petter Berg

Fagansvarlig har ansvar for å:

  • Vurdere endringsforslag fra leserne
  • Svare på spørsmål i kommentarfeltet
  • Skrive nye artikler
  • Forvalte og oppdatere gamle artikler

Vil du bli fagansvarlig?

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.