Faktaboks

Folke Rabe
Født
28. oktober 1935, Stockholm
Død
25. november 2022, Stockholm

Folke Rabe var en av etterkrigstidens mest eksperimentelle svenske samtidsmusikkomponister. Han var først og fremst kjent for sitt samarbeid med komponisten Jan Bark og da særlig gjennom Kulturkvartetten og Nya Kulturkvartetten.

Musikken

Rabes eksperimentelle holdning til musikk og musikkfremførelse må sees i sammenheng med hans syn på musikken som en sosialt forandrende kraft. I artikkelen Música y Función skriver Rabe og Bark at musikken kan være et medium for å trene opp følsomheten i lyttingen og den auditive fantasien, noe som i sin tur kan nyansere og utvikle relasjonene man har til verden rundt. Med «musikk» sikter Rabe og Bark her ikke bare til selve lyden, men også alt som har med musikere, instrumenter, publikum, tid og sted og forholdet mellom disse å gjøre. Forfatteren Göran Bergendal sammenfatter det slik at musikken for Rabe «är en del av ett mycket större problemkomplex – hur människor skall kunna leva tilsammans och lösa sine problem på ett vettigt sätt».

Rabe fikk sitt gjennombrudd med talekorverket Pièce fra 1961, et verk han komponerte sammen med forfatteren og komikeren Lasse O'Månsson. Pièce er basert på en absurd og meningsløs tekst hvor det benyttes en rekke uvanlige effekter, som eksempelvis stønning, roping og latter. I korverket Rondes fra 1964, som vel må sies å være Rabes mest fremførte verk, er sangteknikkene svært varierte samtidig som både oppførselen og bevegelsene til sangerne inngår som en del av komposisjonen. På ett punkt i stykket skal eksempelvis hele koret skifte tyngdepunktet sitt fra venstre til høyre fot. Rabe har her tatt hensyn til «att en ensemble också syns vid ett 'levande framförande'». Nevnes må også korverkene Joe's Harp (1970) og To love (1984), sistnevnte til tekst av E. E. Cummings.

Samarbeidet med Bark startet med stykket Bolos (1962) for fire tromboner, et stykke som utforsker instrumentets muligheter på en rekke måter. De komponerte også Polonaise (1966) for fire tromboner, lys og bevegelse. Sammen med to andre trombonister dannet Rabe og Bark den såkalte Kulturkvartetten. Kulturkvartetten gjorde flere prosjekter, både som kvartett og sammen med Bel Canto Kören og dirigenten Karl-Eric Andersson. Det var forestillinger hvor man forsøkte å forene musikk og sang med blant annet lyd, lys og bevegelser.

I 1983 dannet Rabe og Bark Nya Kulturkvartetten med to nye samarbeidspartnere. Nya Kulturkvartetten er mest kjent for sitt multimediale trilogi basert på historien om narrenes skip, et skip uten styring som med sine gale passasjerer er et klassisk symbol på mennesket.

Andre viktige verk er de elektroniske stykkene ARGH! (1965), Va?? (1967) og Cyclone (1985), Basta (1982) for trombone og Shazam (1984) for trompet, Escalations (1988) for brasskvintett og Sardine Sarcophagus (1995) for solotrompet og sinfonietta.

Bakgrunn

Rabe har bakgrunn som jazztrombonist og spilte fra tidlig av i en rekke band. I årene fra 1957 til 1964 studerte han på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm under blant andre Karl-Birger Blomdahl, Ingvar Lidholm, György Ligeti og Witold Lutosławski.

I 1968 fikk Rabe jobb på Rikskonsertene og arbeidet der i forskjellige stillinger frem til 1980. Han har også vært leder for NOMUS samt styremedlem i både Kungliga Musikaliska Akademien, Elektronmusikstudion og Föreningen Svenska Tonsättare. Fra 1980 var han ansatt som musikkprodusent for barne- og ungdomsredaksjonen i svensk radio, og fra 1988 arbeidet han også med radioprogrammer som fokuserte på ny musikk.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg