Fokusgrupper er det å prøve ut ideer med en gruppe kunder, ledet av en gruppeleder (moderator) etter bestemte metoder. Det er en kvalitativ metode innen markedsanalyse. Innspill fra fokusgrupper blir i økende grad brukt som beslutningsgrunnlag i forbindelse med nye konsepter, produkter og tjenester.

I motsetning til kvantitative metoder (for eksempel meningsmålinger) der svaralternativene på er bestemt på forhånd, har kvalitative metoder den fordel at de er åpne for alle svar.

Typisk plukkes det ut åtte til tolv personer for å danne en gruppeprosess som vanligvis varer én til to timer. Gruppelederen oppmuntrer til interaktiv fordomsfri høyttenkning og utveksling av synspunkter, holdninger og følelser vedrørende en idé, et konsept, produkt, merkenavn, en logo eller forslag til design eller kommunikasjonsform. Deltakerne skal helst utgjøre et tverrsnitt av den definerte målgruppen.

Fokusgrupper gjennomføres gjerne med et toveisspeil på én av veggene, slik at oppdragsgiver kan følge med i gruppesamtalen uten selv å delta.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg