Focke Wulf Fw 190

SDASM Archives.

Focke-Wulf er en tidligere tysk flyprodusent grunnlagt 1923 av Henrich Focke, Georg Wulf og Dr. Werner Neumann i Bremen. Bedriften er spesielt kjent for jagerflyet Fw 190, som ble brukt under andre verdenskrig.

Historie

Bedriften ble grunnlagt som Bremer Flugzeugbau i 1923, men skiftet navn til Focke-Fulf Flugzeugbau AG kort tid etter. I 1927 omkom Georg Wulf under en testflygning. I 1931 tok Focke-Wulf over Albatros Flugzeugwerke GmbH, kjent for sine jagerfly produsert under første verdenskrig. I 1931 ble diplomingeniør Kurt Tank teknisk direktør, og under hans ledelse ble flere av de viktigste flytypene til Focke-Wulf utviklet, blant annet jagerflyet Fw 190.

I 1937 ble Focke-Wulf reorganisert som Focke-Wulf Flugzeugbau GmbH, og Heinrich Focke ble av det tyske luftfartsministeriet tvunget ut og dannet sammen med Gerd Achgelis selskapet Focke-Achgelis & Co GmbH som utviklet og produserte autogiroer og helikoptre. Focke-Wulf produserte over 25 000 av sine egne flytyper frem til produksjonen stoppet opp ved slutten av andre verdenskrig.

Produksjon ble gjenopptatt i 1951, først med seilfly, og senere treningsfly. I 1961 grunnla Focke-Wulf, sammen med Weserflug og Hamburger Flugzeugbau, Entwichlungsring Nord (ERNO) for utvikling og produksjon av bæreraketter for europeisk romfart. Navnet Focke-Wulf opphørte da selskapet fusjonerte med det nyopprettede VFW (Vereinigte Flugtechnische Werke GmbH) i 1963.

Flytyper

A 16

A 16 var et lett enmotors passasjerfly som fløy første gang 23. juni 1924. Den var den første serieproduserte flytypen til Focke-Wulf. A 16 var utstyrt med en sekssylindret rekkemotor med en ytelse på 120 hestekrefter, og flyet hadde fire seter for en pilot og tre passasjerer. I alt ble 21 A 16 bygget.

Fw 44

Focke-Wulf Fw 44
SDASM Archives.

Fw 44 var et toseters, enmotors treningsfly. Det ble utviklet av Kurt Tank og diplomingeniør Ludwig Mittelhuber, og fløy første gang 1932. Fw 44 var produsert i en rekke varianter, varianten Fw 44 D var utstyrt med en syvsylindret stjernemotor med en ytelse på 115 hestekrefter. I alt var omkring 1750 Fw 44 produsert, og flytypen fikk navnet Stieglitz.

Fw 56

Focke-Wulf Fw 56

SDASM Archives.

Fw 56 var et enmotors, enseters treningsfly, med en sekundær rolle som jagerfly. Det fløy første gang 1933, og var et parasollvinget monoplan, utstyrt med en åttesylindret V-motor med en ytelse på 240 hestekrefter. Flyet var utrustet med en mitraljøse. I alt var omkring 1200 Fw 56 produsert, og flytypen fikk navnet Stösser.

Fw 58

Fw 58 var et treseters, tomotors treningsfly for bombeflymannskaper. Fw 58 fløy første gang 18. januar 1935, og omkring 1650 fly var produsert. Flyet var utstyrt med to åttesylindrede V-motorer, hver med en ytelse på 240 hestekrefter. Fw 58 fikk navnet Weihe.

Fw 61

Fw 61 var en enmotors, en eller toseters autogiro med to rotorer, utviklet av Heinrich Focke. Fw 61 fløy første gang 26. juni 1936, men bare to Fw 61 ble bygget og det var aldri satt i serieproduksjon.

Fw 189

Focke-Wulf Fw 189
/© IWM CH 16123.

Fw 189 var et tomotors rekognoseringsfly brukt under andre verdenskrig. Fw 189 fløy første gang 23. juli 1938, og omkring 650 fly var produsert. Fw 189 var utstyrt med to tolvsylindrede V-motorer, hver med en ytelse på 360 hestekrefter. Flyet var utrustet med fire mitraljøser, og kunne også utrustes med lette bomber.

Fw 190

Fw 190 var et enmotors jagerfly brukt under andre verdenskrig. Fw 190 var utviklet under ledelse av Kurt Tank, og fløy første gang 1. juli 1939. Det var produsert omkring over 20 000 Fw 190, og det var ved siden av Bf 109 det viktigste tyske jagerflyet brukt under krigen.

Fw 200

Focke-Wulf Fw 200
© IWM HU 39426.

Fw 200 var et firemotors fly som fløy første gang 1937, opprinnelig konstruert og brukt som 26-seters passasjerfly. Fra 1940 var det brukt som maritim bombe- og patruljeringsfly av Luftwaffe over Atlanterhavet, og var utrustet med mitraljøser og bomber. I alt ble 265 Fw 200 produsert.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg