Faktaboks

Fairey Aviation
Uttale
fˈeəri eiviˈeiʃən
Fairey Barracuda
/© IWM A 25086.
Fairey Swordfish Mk I
/© IWM A 3536.

Fairey Aviation er en tidigere britisk flyfabrikk.

Historie

Fairey Aviation Company Ltd. ble grunnlagt i 1915 av Charles Richard Fairey (1887–1956), tidligere sjefsingeniør hos flyprodusenten Short. Selskapet produserte til å begynne med flytyper på lisens for Royal Naval Air Service under første verdenskrig, men begynte raskt på utvikling av egne flytyper, hvorav de første fløy i 1917.

Fabrikken leverte i mellomkrigstiden og under andre verdenskrig en rekke lette bombefly for både det britiske flyvåpenet og marinen, og jagerfly for den britiske marinen. Blant de mest kjente flyene brukt under andre verdenskrig var torpedoflyet Swordfish og torpedo- og stupbombeflyet Barracuda.

Etter andre verdenskrig bygde Fairey flere forskningsfly, blant annet Delta Two som 1956 satte hastighetsrekord med 1821,78 kilometer i timen, og utviklet også avanserte helikoptre med jetdrevne rotorer, men uten at noen ble satt i produksjon. Fairey utviklet også missiler, blant annet Fireflash, som var det første britiske luft-til-luft-missilet som ble tatt i bruk. Fairey Aviation ble reorganisert som et holdingselskap i 1959, før det trakk seg fra produksjon av fly og helikoptre da helikopterdivisjonen ble overtatt av Westland Helicopters i 1960. Fairey kjøpte opp flyprodusenten Britten-Norman i 1972, men ble etter økonomiske problemer solgt til Pilatus Aircraft i 1978 og navnet Fairey opphørte helt.

Flytyper

Campania

Campania var et toseters, enmotors maritimt patrulje- og bombefly (sjøfly) som var brukt under første verdenskrig. Det var det første serieprodusert flyet til Fairey, og var utviklet spesielt for moderskipet for sjøfly HMS Campania, som det fikk navnet etter. HMS Campania hadde fått montert et 61 meter langt flydekk hvor sjøfly kunne ta av ved hjelp av en tralle som flottørene separerte seg fra ved take-off. Campania fløy første gang 16. februar 1917 og ble tatt i bruk av Royal Naval Air Service på HMS Campania senere samme år. Etter krigen ble det blant annet brukt av den britiske ekspedisjonsstyrken i Arkhangelsk i 1919 under den russiske borgerkrigen, før det ble tatt ut av bruk samme år.

Fairey III

Fairey IIIA
© IWM Q 68137.

Fairey III var et toseters, enmotors bombe- og rekognoseringsfly, produsert både som sjøfly og landfly, og etterhvert også for bruk fra hangarskip. Prototypen fløy første gang i 1917, og Fairey III ble tatt i bruk ved slutten av første verdenskrig. Det rakk ikke å ta del i noen tokt før krigen var over, men ble brukt av den britiske ekspedisjonsstyrken i Arkhangelsk i 1919 under den russiske borgerkrigen hvor det bombet russiske krigsskip og jernbane.

Fairey III ble viderutviklet og produsert i flere varianter, og var etter Hawker Hart den nest mest produserte britiske flytypen i mellomkrigstiden. Den siste og mest produserte varianten Fairey IIIF ble satt i produksjon i 1927, og var brukt av Royal Air Force fra samme år til 1935, og av Fleet Air Arm fra 1928 og frem til 1939. En del av de siste Fairey IIIF som ble produsert ble bygget om til Fairey Gordon.

Fairey IIIF var utstyrt med en Napier Lion tolvsylindret rekkemotor med en ytelse på 525 hestekrefter, og flyet kunne frakte en bombelast på 500 pund (227 kilogram).

Flycatcher

Fairey Flycatcher
/© IWM ATP 430B.

Flycatcher var et enmotors jagerfly for bruk fra hangarskip 1922. Det var fra 1925 og frem til første halvdel av 1930-tallet det viktigste jagerflyet i den britiske marinen. Det fløy første gang 28. november 1922, produsert fra 1923 og Flycatcher ble levert til den britiske marinen fra samme år. I alt ble 193 Flycatcher Mk I produsert frem til 1931. Flytypen ble begynt faset ut av bruk fra 1932. De siste ble faset ut i april 1935.

Flycatcher Mk I var utstyrt med en Armstrong Siddeley Jaguar IV 14-sylindret stjernemotor med en ytelse på 410 hestekrefter, og flyet var utrustet med to 7,7-millimeter mitraljøser. Flycatcher Mk I hadde en lastet startvekt på 1373 kilogram, og en topphastighet på 216 kilometer i timen.

Fawn

Fawn var et toseters, enmotors lett bombefly. Det fløy første gang 8. mars 1923, og ble levert til det britiske flyvåpenet fra 1924. I alt ble 70 Fawn produsert, og det var i bruk frem til 1929. Fawn Mk I var utstyrt med en Napier Lion tolvsylindret rekkemotor med en ytelse på 450 hestekrefter, og flyet kunne frakte enten to 230-punds eller fire 112-punds bomber.

Fox

Fairey Fox
© IWM H(am) 162.

Fox var et toseters, enmotors lett bombefly. Det fløy første gang 3. januar 1925, og var i det britiske flyvåpenet fra 1926 til 1931 i et mindre antall. Fox Mk I var utstyrt med en Curiss Felix tolvsylindret rekkemotor med en ytelse på 430 hestekrefter, og flyet kunne frakte enten to 250-punds eller fire 112-punds bomber.

Firefly (I)

Firefly var et enseters, enmotors jagerfly (biplan). Det fløy første gang i 1929, og ble ikke tatt i bruk av det britiske flyvåpen, men 25 fly ble produsert for Belgia, som produserte ytterligere 62 på lisens. Det var utstyrt med en Rolls-Royce Kestrel tolvsylindret V-motorer med en ytelse på 480 hestekrefter, og flyet var utsrustet med to synkroniserte mitraljøser.

Hendon

Fairey Hendon
© IWM H(am) 173.

Hendon var et tomotors, lavvinget monoplan nattbombefly. Det fløy første gang 25. november 1930, og var i bruk i det britiske flyvåpenet fra 1936 til 1939 i et mindre antall. Det var utstyrt med to Rolls-Royce Kestrel tolvsylindrede V-motorer, hver med en ytelse på 600 hestekrefter, og flyet kunne frakte en bombelast på 750 kilogram.

Gordon

Gordon var et toseters, enmotors lett bombefly, og en direkte utvikling av Fairey IIIF. Det fløy første gang 3. mars 1931, og var i bruk i det britiske flyvåpenet som bombefly fra samme år og frem til 1939, og under andre verdenskrig som forbindelsesfly og i andre sekundære roller frem til 1941. I alt ble 162 Gordon produsert, og et mindre antall ble også levert til New Zealand og Egypt.

Fairey Gordon Mk I var utstyrt med en Armstrong Siddeley Panther 14-sylindret stjernemotor med en ytelse på 525 hestekrefter, og flyet kunne frakte enten to 230-punds eller fire 112-punds bomber.

Seal

Seal var et treseters, enmotors lett bombefly for bruk fra hangarskip, og som Fairey Gordon også en direkte utvikling av Fairey IIIF. Det fløy første gang 11. september 1930, og var i bruk i den britiske marinen som bombefly fra 1932 og frem til 1938, hvorav på hangarskip fra 1933 til 1937, og under andre verdenskrig som treningsfly fra 1939 til 1941. I alt ble 91 Fairey Seal produsert, og et mindre antall eksportert til Chile, Peru og Latvia.

Fairey Seal var utstyrt med en Armstrong Siddeley Panther 14-sylindret stjernemotor med en ytelse på 525 hestekrefter, og flyet kunne frakte to 250-punds bomber.

Swordfish

En restaurert og fremdeles luftdyktig Swordfish Mk I, tilhørende den britiske Royal Navy Historic Flight

Ministry of Defence.

Swordfish var et britisk to- til treseters, enmotors torpedo- og rekognoseringsfly (biplan) for bruk fra hangarskip, som ble brukt under andre verdenskrig. Det fløy første gang i 1934, og levert til den britiske marinen fra 1936.

Battle

Battle var et treseters, enmotors lett bombefly, som ble brukt under andre verdenskrig. Det fløy første gang i 1936, og ble levert til det britiske flyvåpenet fra 1937. Det var den første serieproduserte flytypen som brukte Rolls-Royce Merlin-motoren.

Seafox

Fairey Seafox
SDASM Archives.

Seafox var et toseters, enmotors rekognoseringsfly (sjøfly) for bruk fra katapulter på krigsskip, som ble brukt under andre verdenskrig. Det fløy første gang 27. mai 1936, og var i bruk i den britiske marinen fra 1937 og frem til 1942, hovedsakelig på kryssere. Det er mest kjent brukt fra krysseren HMS Ajax under trefningen med det tyske lommeslagskipet Admiral Graf Spee i desember 1939, hvor en enslig Seafox ledet artilleriet til samtlige tre britiske kryssere involvert.

Fulmar

Fulmar var et toseters, enmotors jagerfly for bruk fra hangarskip, som ble brukt under andre verdenskrig. Det fløy første gang i 1937, og ble levert til den britiske marinen fra 1940.

Albacore

Albacore var et treseters, enmotors torpedofly som ble brukt under andre verdenskrig, egentlig ment å erstatte torpedoflyet Swordfish. Det fløy første gang i 1938, og ble levert til den britiske marinen fra 1940.

Barracuda

Barracuda var et treseters, enmotors torpedo- og stupbombefly for bruk fra hangarskip, som ble brukt under andre verdenskrig. Det fløy første gang i 1940, og ble tatt i bruk av den britiske marinen fra 1943.

Firefly (II)

Firefly var et toseters, enmotors jagerfly for bruk fra hangarskip, som ble brukt under andre verdenskrig og senere under Koreakrigen. Det fløy første gang i 1941, og ble tatt i bruk av den britiske marinen fra 1944.

Gannet

Fairey Gannet AEW.3
SDASM Archives.
Lisens: CC BY 2.0

Gannet var et treseters, turbopropdrevet tomotors antiubåtfly for bruk fra hangarskip. Det fløy første gang 19. september 1949, og var i bruk i den britiske marinen fra 1955 og frem til 1978. I alt ble 349 Fairey Gannet produsert, og det ble også eksportert til Australia, Indonesia og Tyskland.

Fairey Gannet var utstyrt med to turbopropmotorer, se flymotor, som drev to kontraroterende propeller på samme akse. Flyets utrustning omfattet enten to heimende torpedoer eller bomber opptil 2000 pund.

Delta Two

Delta Two

/Norsk Luftfartsmuseum.

Delta Two var et enmotors eksperimentelt overlydsfly som fløy første gang 6. oktober 1954. Det satte 10. mars 1956 hastighetsrekord med en hastighet målt til 1821,78 kilometer i timen (mach 1,73), og slo med god margin dette den amerikanske F-100C Super Sabre, som siden 20. august 1955 hadde hat hastighetsrekorden med 1323 kilometer i timen (mach 1,25). Rekorden til Delta Two stod til 12. desember 1957, da en amerikansk F-101A Voodoo satte ny rekord med 1944 kilometer i timen.

Rotodyne

Rotodyne var et helikopter med to turbopropmotorer på en relativt stor vinge, og en firebladet jetdrevet rotor med fire små jetmotorer på rotorspissene. Prototypen fløy første gang i 1957, med første overgang til horisontal flukt i 1958. Helikopteret, hvis serieproduserte variant ville ha hatt kapasitet for 57 passasjerer, vekte stor interesse fra flere flyselskap, men prosjektet ble kansellert i 1962 etter at Fairey ble overtatt av Westland og offentlig økonomisk støtte ble trukket.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg