Facebook er et sosialt medium basert på brukerskapt innhold og nettverkskommunikasjon. Tjenesten tilbyr brukerne å opprette profil, publisere innhold og å kommunisere med andre brukere.

Bedriften Facebook har hovedkontor i California, USA. Grunnleggeren Mark Zuckerberg er selskapets største eier.

Facebook ble lansert internasjonalt i 2006, og har siden den tid vært verdens største sosiale medium. Facebook spredte seg raskt fra USA til resten av verden, på grunn av brukervennlig format og at tjenesten raskt ble tilgjengelig på en rekke språk. Facebook er i dag tilgjengelig på mer enn 100 språk.

I 2017 passerte Facebook 2 milliarder aktive brukere på verdensbasis, i 2023 nærmere 3 milliarder aktive brukere. I Norge viste målinger i 2017 at om lag åtte av ti bruker Facebook daglig, mens dette tallet hadde sunket til sju av ti i 2023. I løpet av de siste årene har stadig flere eldre personer registret seg som brukere, mens antall nyregistrerte unge har gått noe ned. Fra 2019 har bruken av Facebook blant de yngste gått kraftig ned.

Historie

I 2003 utviklet Zuckerberg forløperen til Facebook, som en tjeneste beregnet for studenter ved Harvard University der han studerte. Selskapet Facebook ble grunnlagt i 2004. Navnet på tjenesten stammer fra navnet på bøker som ved noen amerikanske universiteter blir gitt til studentene i begynnelsen av studieåret for å hjelpe dem til å bli kjent med hverandre.

Noen milepæler

I 2006 åpnet Facebook for registrering for alle over 13 år med gyldig e-postadresse.

I 2009 introduserte Facebook «liker»-funksjonen. Samme år ble Facebook det mest populære sosiale nettverket i USA, etter å ha passert MySpace i antall brukere.

I 2010 kom filmen The Social Network, en fremstilling av starten på Facebook, delvis basert på virkeligheten.

I 2011 introduserte Facebook «timeline»-funksjonen.

I 2012 kjøpte Facebook fotodelingssiden Instagram for én milliard amerikanske dollar. Samtidig ble nettsiden den nest mest besøkte i verden (etter Google), med over 900 millioner aktive brukere.

I 2016 introduserte Facebook flere funksjoner for å reagere i tillegg til «liker»: hjerte, latter, overraskelse, sint og trist.

Den hurtige veksten gjorde at mange forventet at Facebook skulle bli en døgnflue, altså få kortvarig levetid på grunn av at brukerne ville forsvinne til det neste nye sosiale mediet som dukket opp. Selv om nye sosiale medier har utfordret Facebook, har ingen lykkes med å oppnå samme store utbredelse. En årsak til at Facebook har beholdt sin posisjon er at tjenesten er i stadig utvikling, og at selskapet gjennomfører brukertester som gir dem god kjennskap til brukernes adferd.

Konflikt og sensur

Facebook er blokkert i Nord-Korea og mesteparten av Kina.

I Norge har Facebook vært i konflikt med nyhetsredaksjoner i forbindelse med selskapets sensur av bilder. I disse sakene har norske redaksjoner hatt mer liberale regler enn Facebook. Etter at Facebook hadde sensurert et bilde som var publisert i Aftenposten, tok sjefredaktøren til motmæle og publiserte et åpent brev til Mark Zuckerberg på førstesiden i avisen.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg