Stilistisk viser operaene de fleste operatyper, og de viser store forskjeller både i handling og i musikalsk stil.
Den første, Der Rubin fra 1893, er en musikalsk saga der handlingen er lagt til Bagdad langt tilbake i tiden.
Den andre, Die Abreise fra 1898, etablerte d’Albert som tysk operakomponist og er et lystspill i én akt med et hjemlig tema. I sin tid ble operaen ansett som en av de beste komiske tyske operaene. Den betydelige suksess som Die Abreise fikk, overrasket d’Albert. Kritikerne krevde vanligvis alvorlige emner på denne tiden. Enakters-operaen Kain fra 1900, med den velkjente bibelhistorien om Kain og Abel, var en sterk kontrast til Die Abreise.
Den syvende av hans operaer og den mest kjente er Lavlandet med libretto av Rudolf Lothar (1865–1943). Lothar bygde librettoen på et skuespill av den katalanske forfatteren Àngel Guimerà. For å få inspirasjon til den naturalistiske musikk som teksten krevde for å beskrive både «høylandet» med sin urørte natur og «lavlandet» med sin realistiske og kritiske livsfølelse – begge finnes i den katalanske naturen – studerte d’Albert spanske folkeviser samt foretok fjellvandringer i Alpene. En første versjon av operaen var klar 1903, men d’Albert omarbeidet den til en ny premiere i 1907. Man kan se operaen som en forbindelseslenke mellom italiensk verismo og tysk ekspresjonisme, selv om instrumentasjonsteksturen er wagnersk.
Mellom Lavlandet fra 1907 og operaen Die toten Augen fra 1916, finner man en betydelig stilistisk utvikling i d’Alberts musikk. Han var hele livet meget sterkt påvirket av Wagner og av den musikalske verismen. Sammenlignet med Lavlandet har Die toten Augen stilistisk mer kromatisk harmonikk, mer sensuell tematikk og melodikk og en rikere og mer forfinet instrumentasjon. Det er tydelig at d’Albert i Die toten Augen var blitt påvirket av både sen Wagner, tidlig Rosenkavaler-Strauss og av Claude Debussy.
Men d’Alberts gikk lengre enn som så. Operaen Der Golem (1926) han en jødisk handling. Den fulle tittelen på operaen er Der Golem: Ghettolengende in drei Aufzügen.
Med operaen Die schwarze Orchidee fra 1928 er man i den amerikanske forbudstiden, med spirituals, foxtrot, saxofon, banjo og vibrafon – kort sagt i «det glade 20-tallet».
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.