Faktaboks

Else Hagen
Født
21. september 1914, Eydehavn
Død
17. august 2010, Oslo
Virke
Billedkunstner
Familie

Foreldre: Ingeniør Sverre E. Hagen (1871–1947) og Sigrid Svendsen (1877–1963).

Gift 1938 med maler, grafiker og arkitekt Arne Ellerhusen Holm (11.6.1911–31.1.2009).

Else Hagen

Foto fra 1969. Bilde fra Norsk biografisk leksikon.

Else Hagen
Av /NTB Scanpix ※.
Fiskere II

Fiskere II av Else Hagen fra 1946. Pastell på papir, 263 × 368 mm

Fiskere II
© /BONO/Nasjonalmuseet/Jeanette Veiby.
Lisens: Vernet verk

Else Hagen var en norsk maler, grafiker og illustratør. Hun jobbet i det monumentale formatet med utsmykninger, og i de intime formatene som grafiker og illustratør. Hagens bildespråk beveget seg fra stiliserte figurkomposisjoner til nonfigurative former, fra konkret idéinnhold til et innhold med mer symbolske undertoner.

Utdannelse

Hagen var elev ved Statens håndverks- og kunstindustriskole i 1930–1933. I 1933–1934 fikk hun privatundervisning av Jean Heiberg. Heiberg ble også hennes lærer da hun kom inn på Kunstakademiet i 1934. Her studerte hun i tillegg under Axel Revold og Georg Jacobsen.

En del av sin grafikk-skolering fikk Hagen i 1958 og 1970 da hun jobbet ved Atelier Desjobert i Paris. Det grafiske verkstedet, som var spesialisert på litografi, ble etablert i 1923 av Edmond Desjobert. Driften ble overtatt av sønnen Jacques Desjobert i 1953. Kunstnere som Pablo Picasso, André Lhote og Aristide Maillol har trykket her.

Hagen hadde studieopphold hos litograf Jens Christian Sørensen i København. Jens Christian Sørensen hadde en solid internasjonal skolering med fargelitografiet som sitt fremste område. Hagen fikk også skolering hos litograf Rolf Jansson i Stockholm. Rolf Janssons verksted ble etablert i 1945. På begynnelsen av 1970-tallet flyttet virksomheten Rolf Jansson Lito Eftr AB til Vikmanshyttan i Dalarna og ble drevet videre av litograf-brødrene Per-Ove og Mats Westman under navnet Stentryckeriet Vikmanshyttan.

Motiv og formspråk

Som elev av den danske maleren Georg Jacobsen (1887–1976) fikk Hagen datidens mest toneangivende undervisning. I sin undervisning la Jacobsen spesielt stor vekt på grundig komposisjonsbygging basert på konstruktive systemer for rom- og figurfremstillinger. Påvirkninger fra denne undervisningen går stadig igjen i Hagens kunstuttrykk.

I 1930-årene finner vi statiske oppstillinger av figurer med vekt på det dekorative og flatebaserte. Fra 1945 ble komposisjonen mer dynamisk med mykere, friere former og romskapende elementer. Motivene tok nå ofte utgangspunkt i hverdagshendelser og har et fortellende innhold. På 1950- og 1960-tallet føyet hun nye elementer til og utviklet et skulpturalt uttrykk i blant annet stein, metall og farget glassmasse, påvirket av Sigurd Winge.

Grafikk

Skyer

Skyer av Else Hagen fra 1978. Etsning, 325 × 612 mm

Skyer
© /Nasjonalmuseet/BONO.
Lisens: Vernet verk

På slutten av 1940-tallet begynte Hagen å utforske grafikken som kunstnerisk medium. Hun startet med litografi, før hun på 1960-tallet utvidet det grafiske arbeidet til å omfatte dyptrykk. I siste del av kunstnerskapet jobbet hun også med serigrafi. Uansett teknikk har de grafiske uttrykkene nær forbindelse til hennes maleri.

Dekorative arbeider og samfunnsengasjement

Samfund

Samfund av Else Hagen fra 1959–1966. Steinmosaikk, 500 × 900 cm

Samfund
© /Stortinget/BONO.
Lisens: Vernet verk

Ut fra en særlig interesse for monumentalkunstens tradisjon ga Hagen seg i kast med store dekorasjonsoppgaver i 1950-årene. Flere av hennes monumentale arbeider har både pedagogiske og dekorative kvaliteter.

Et sentralt utsmykningsarbeider er Samfund i Stortingets trappehall (1959–1966). Verket er en steinmosaikk, satt sammen av Otta-skifer i forskjellige valører, italiensk marmor og glaserte fliser.

Hun har også utført utsmykninger til blant annet:

Else Hagens samfunnsengasjement viste seg ikke bare i monumentalkunstens pedagogiske innhold, men også i en rekke avisinnlegg. I 1957–1958 publiserte hun en serie på ni illustrerte artikler i Dagbladet under overskriften Skisser: Romslige hus og mennesker nord for Dovre, hvor hun som innflytter i Trondheim ser på byen og trønderne med et kunstnerisk og ukonvensjonelt blikk.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

Faktaboks

Else Hagen
Historisk befolkningsregister-ID
pc00000002684137

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg