Faktaboks

Elsa Lystad
Født
9. juli 1930, Oslo
Død
26. desember 2023
Virke
Skuespiller
Familie

Foreldre: Verksmester Erling Magnus Lystad (1905–1988/9) og vaskekone Thora Aamot (1900–72).

Gift 25.3.1961 med inspisient Arpad Robert Istvan Szemes (25.8.1930–27.8.1998), sønn av Arpad Szemes og Valeria Czibulka.

Elsa Lystad, 2009
Elsa Lystad, 2009
Av /NTB.
Elsa Lystad, 1970
Elsa Lystad blant publikum i pausen under en premiere på Chat Noir, 1970.
Av /Byhistorisk samling, Oslo Museum.
Lisens: CC BY NC ND 2.0

Elsa Lystad var en norsk skuespiller som var en av norsk teaters mest folkekjære kunstnere i andre halvdel av 1900-tallet. Hun var respektert og populær, og spilte roller med stor originalitet innenfor alle sjangere. Hun var like ekte i revy som i klassisk drama, hadde både en utviklet sans for de grå hverdagsskikkelsene og for de fargerike og absurde.

Hun var aktiv i revy siden gjennombruddet i Jeg elsker deg (Lysthuset, 1965). Fra 1960-årene huskes hun særlig fra sitt samarbeid med Rolv Wesenlund, både på scene og i TV. Som karakterskuespiller har Lystad med skarp sans for det absurde spilt stykker av Eugene Ionesco, og hun har overbevist i en rekke sterke realistiske roller. Med sjarm og musikalitet har hun spilt sentrale musikalroller.

Hun har spilt flere TV- og filmroller, blant annet som Oddveig i Fredrikssons Fabrikk (TV-serie i 1990–1993 og film fra 1994).

Bakgrunn

Elsa Lystad ble født på Rodeløkka i Oslo. Etter foreldrenes skilsmisse i 1935 bodde familien to år på morens hjemsted i Nordfjord og fra 1937 «på værelse» i Nordal Bruns gate i Oslo. Moren var en livskraftig, munter kvinne som med stor stolthet holdt familien i live med vaskejobber. Elsa viste tidlig interesse for teater, litteratur og billedkunst, og opptrådte første gang for publikum da hun leste dikt på en basar i 1939.

Etter toårig fortsettelsesskole for piker arbeidet hun på et rasjoneringskontor, og deretter som kontordame i Dagbladets annonseavdeling. Via en kollega i Dagbladet ble hun kjent med skuespilleren Liv Uchermann Selmer, som så talentet og leste med henne.

Debut

I 1957 ble Lystad engasjert på Falkbergets Teater, og hun debuterte i Toralf Sandøs regi som Laura Isaksen i Bør Børson jr., på en tretten måneder lang turné. I 1958–1964 var hun ved Det Norske Teatret etter en mindre rolle i deres versjon av Bør Børson.

De fleste rollene var små, men hun begynte å finne sin egen form som Minda i Alf Prøysen-musikalen Trost i Taklampa i 1963 og som Sersjant-Petra i Fjernsynsteatrets Ungen i1960.

Gjennombrudd

Lysthuset Revyteater, 1965
Lysthuset Revyteater 1965. Fra venstre: Rolv Wesenlund, Harald Heide-Steen jr., Trulte Heide Steen, Svein Byhring og Elsa Lystad. Bak: Bengt Calmeyer.
Av /Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek/Oslo Museum.
Lisens: CC BY NC ND 2.0

Ved det nystartede revyteatret Lysthuset i Stortingsgata i Oslo slo hun igjennom i 1965 i samspill med ferske fjes som Rolv Wesenlund og Harald Heide-Steen jr. Dette ble fulgt av engasjementer hos Einar SchankeChat Noir og filmgjennombrudd mot Wesenlund som det borgerlig snurpete paret i Hurra for Andersens i 1966.

I sitt eget fjernsynsshow Dream Girl (1969) «var» hun både Julie Andrews og Marlene Dietrich. På dette tidspunkt hadde hun lært å utnytte steinansiktet sitt, som en kvinnelig Buster Keaton. Hun fremstilte, som hun sa, «...personer som ikke synes noen ting er morsomt. Og derfor er morsomme. Du må ta det helt alvorlig, det er selve fundamentet for å være morsom».

Større roller i 1970-årene

Elsa Lystad

Elsa Lystad som Martha i Stein Winges oppsetning av Hvem er redd for Virginia Woolf? på Den Nationale Scene, 1977. Til venstre: Joachim Calmeyer.

Av /NTB Scanpix ※.

Veien til det alvorlige rollefaget var egentlig ikke lang, men hun skapte likevel sensasjon i 1970 som Sigrid Undsets novelleskikkelse Selma Brøter i Per Bronkens regi i Fjernsynsteatret, der hun var ansatt fram til 1973. Olga i Anton Tsjekhovs Tre søstre var et høydepunkt.

Etter Chat Noir-revyen Kjære, lille Norge (1972), var Lystad ansatt ved Oslo Nye Teater i 1973–1976 i komedier og musikaler. Her innledet hun og Rolf Just Nilsen et nært samarbeid, som fortsatte i fjernsynet.

Ved Den Nationale Scene i 1976–1980 spilte hun store klassiske roller som Goneril i Kong Lear, Lavinia i Det lykkelige valg, Martha i Hvem er redd for Virginia Woolf? og Claire i Balansegang av Edward Albee.

Frilanser i 1980-og 1990-årene

Fra Oliver! Chateau Neuf, 1992

Rolv Wesenlund og Elsa Lystad i musikalen Oliver! på Chateau Neuf, 1992.

Fra Oliver! Chateau Neuf, 1992
Av /NTB.

Som frilanser fra 1980 fortsatte Elsa Lystad å spille på alle strenger. Revyer hos Einar Schanke, Dag Frøland og Tramteatret (Drømmen om Elin, 1984) vekslet med sentrale roller ved Nationaltheatret, Riksteatret ABC-teatret, Hålogaland Teater og Det Norske Teatret. Hun hadde roller som Kathinka Stordal i Kranes konditori, fru Stockmann i En folkefiende, Nille i Jeppe på bjerget og Sigbrit i Dyveke, duen på Akershus av Peder W. Cappelen.

I 1990-årene gjorde hun sterke karakterroller i musikaler som Annie (Bryggeteatret), Oliver! (Chateau Neuf) og Sugar. Hun var Oddveig i den populære fjernsynsserien Fredrikssons fabrikk.

I 1990 fikk Lystad og Kari Simonsen fin mottakelse for fjernsynsdramaet Turnjentene. På Centralteatret har hun sammen med Sossen Krohg og Jannik Bonnevie fremført Margaret Johansens Big Sisters.

I 2003 spilte hun forestillingen Marlene Dietrich – En blå engel (Victoria Scene West).

Utgivelser

Lystad har usentimentalt skildret oppveksten og veien inn i teateret i selvbiografien Hva er det med meg? (1986), der hun også gir et særlig varmt portrett av sin mor.

Utmerkelser (utvalg)

Les mer i Store norske leksikon

Kilder og litteratur

  • J. Ørjasæter: Fjernsynsteatret til glede og forargelse, 1994
  • L. T. Braaten, J. E. Holst, J. H. Kortner: Filmen i Norge. Norske kinofilmer gjennom 100 år, 1995

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg