Douglas DC-4, brukt av SAS - fotografert på København lufthavn, Kastrup

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Douglas DC-4 var et amerikansk firemotors propelldrevet passasjerfly, og militært transportfly brukt under andre verdenskrig som C-54 Skymaster.

Historie

C-54 Skymaster
SDASM Archives.

DC-4 ble utviklet av Douglas Aircraft Company med økonomisk støtte fra de fem største flyselskapene i USA i 1936, og den første prototypen fløy første gang 7. juni 1938. For komplisert og dyrt for sin tid ble det rekonstruert, den opprinnelige prototypen ble solgt til Japan, og den nye prototypen fløy første gang 14. februar 1942. På dette tidspunktet var USA involvert i andre verdenskrig, og DC-4 ble produsert som militære transportfly under betegnelsen C-54 Skymaster, og tatt i bruk fra 1942. I alt produserte Douglas 1163 C-54 og 79 sivile DC-4, de fleste brukt av flyselskaper som DC-4 etter krigen var tidligere C-54. I alt 71 C-54 og DC-4 ble også produsert i Canada av Canadair etter krigen.

DC-4 i Norge

I Norge ble DC-4 benyttet av Braathens fra 1947 til 1966, og av DNL, og senere av SAS, fra 1946 til 1957. DC-4 var også brukt av Fred. Olsens Flyselskap fra 1952 til 1954, og av Bergen Air Transport og Trans-Polar.

Spesifikasjoner

DC-4 var utstyrt med fire Pratt & Whitney Twin Wasp fjortensylindrede stjernemotorer, hver med en ytelse på 1450 hestekrefter, og flyet hadde kapasitet for 44–86 passasjerer.

  • Lengde: 28,63 meter
  • Største startvekt: 33 113 kilogram
  • Marsjhastighet: 367 kilometer i timen
  • Rekkevidde: 6840 kilometer, 2704 kilometer med maksimal nyttelast

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg