Utdanningssystemet i Cuba følger et 6-3-3 løp bestående av seks år barneskole, tre år ungdomsskole og tre år videregående opplæring. Retten til utdanning er grunnlovsfestet. All utdanning fra førskole til universitet er gratis og betales av staten. Den er obligatorisk fra barna er seks år til de er 16 år gamle og har fullført ungdomsskolen.

Kubansk utdanning regnes for å være av høy kvalitet, og kubanske elever skårer svært høyt på internasjonale kunnskapstester i matematikk, naturfag og språk. Utdanningssystemet er gjennomsyret av den statlige ideologien.

Praktisk talt alle cubanere har lese- og skriveferdigheter. Skoleåret begynner i september. Cuba bruker 11,5 prosent av landets BNP på utdanning, en svært høy verdi i internasjonal målestokk (2020).

Førskolen

Barnehagene (Primera Infancia) er gratis og retter seg mot barn mellom null og fem år.

Grunnskolen

Barna begynner i grunnskolen når de er seks år gamle. Barneskolen (Primaria) er delt i to trinn på fire og to år. Ungdomsskolen (Secundaria Básica) etterpå er treårig.

95 prosent av barna fullfører ungdomsskolen (2019).

Videregående opplæring

Den videregående skole (Preuniversitaria) har akademisk eller yrkesrettet studieretning.

76 prosent av alle 20- til 29-åringer har fullført videregående utdanning (2019).

Høyere utdanning

Omtrent en av fire unge tar høyere utdanning. Høyere utdanning er gratis og tilbys ved universiteter, høyskoler, institutter og polytekniske institusjoner.

Historikk

Etter revolusjonen i 1959 fant det sted en dramatisk kvantitativ utbygging av utdanningssystemet på alle nivåer. Utdanning ble (og blir) sett på som et viktig middel i utviklingen av samfunnet.

Kombinasjonen av teori og praksis, studium og arbeid er grunnleggende i kubansk utdanningsfilosofi og gjenspeiles i utdanningens innhold og metode.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Brandhorst, Rosa M. og Beltrán Marín, Anna Lidia (2021): The Education System of Cuba. I: Jornitz, S., Parreira do Amaral, M. (redaktører): The Education Systems of the Americas. Global Education Systems. Springer, Cham. Side 465 til 494. https://doi.org/10.1007/978-3-030-41651-5_17. Be forfatterne om artikkelen her
  • Breidlid, Anders (2013): Education, Indigenous Knowledges, and Development in the Global South: Contesting Knowledges for a Sustainable Future. New York: Routledge. Les boka i Internet Archive
  • MacDonald, Theodore Harney (1985): Making a New People. Education in Revolutionary Cuba. Vancouver: New Star Books. Les boka i Internet Archive

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg