Color Line AS ble opprettet i september 1990 med utgangspunkt i de to fergeselskapene Jahre Line AS og Norway Line AS, etter oppsplittingen av rederi og industriselskapet AS Kosmos. Jahre Line var den første helårs bil- og passasjerfergelinjen mellom Oslo og Kiel, opprettet av Sandefjordrederen Anders Jahre i 1961, mens Norway Line ble etablert i 1985 og opererte en fergerute mellom Bergen og Newcastle (Englandslinjen), og overtatt av AS Kosmos to år senere.
I desember 1990 kjøpte Color Line rederiet Fred. Olsen & Cos fergevirksomheten i Skagerrak og Nordsjøen og overtok fergene MS Bolero, MS Borgen og MS Bayard. I 1994 solgte investeringsselskapet Vard AS fergeselskapene AS Scandi Line og Larvik Line AS til skipsreder Olav Nils Sunde som omorganiserte selskapene under konsernnavnet Larvik Scandi Line AS med datterselskapene Scandi Line AS og Larvik Line AS, men fergelinjene med ferger beholder sine respektive navn og linjenavn. Larvik Line hadde røtter tilbake til 1936 med en fergerute mellom Larvik og Frederikshavn under navnet Larvik-Frederikshavnferjen, mens Scandi Line ble opprettet i 1986 og opererte en fergerute mellom Sandefjord og Strømstad. I oktober 1996 overtok Color Line fergevirksomheten i Larvik Line av Sunde og videreførte fergelinjen mellom Larvik og Frederikshavn under Color Lines farger.
I september 1998 ble aksjene i selskapene Scandi Line AS, Larvik Line AS, Color Air AS og Hotel Skagen AS kjøpt av Color Line fra Larvik Scandi Line AS og Color Group ASA ble etablert som et holdingselskap for datterselskapene Color Line AS, Color Air AS og Color Hotel AS. Samtidig ble også Color Lines Englandsrute solgt til Fjord Line med virkning fra 1. desember 1998. I 1999 kjøpte skipsreder Olav Nils Sunde opp de resterende, eksterne aksjene i Color Group ASA og ble selskapets hovedaksjonær gjennom O. N. Sunde AS (2020), et investeringsselskap med interesser innen virksomheter som shipping, turisme, sport og fritid og kjemisk industri.
I desember 2002 bestilte Color Line MS Color Fantasy fra Kværner Masa-verftet i Åbo, det første av to kombinerte passasjer- og bilferger på 75 000 tonn og verdens største i sin klasse. I perioden 2004 til 2008 investerte selskapet for cirka 7,5 milliarder kroner i nye skip og havner.
I forbindelse med Norges Rederiforbunds visjon om 0-utslipp av skadelige stoffer til luft og vann, har Color Line investert i ombygning av fartøyene til bruk av landstrømanlegg i samarbeid med havnemyndighetene der selskapets ferger legger til. I 2011 stod landstrømanlegg ferdig ved selskapets terminal på Filipstad i Oslo, i 2014 i Kristiansand, i 2016 og 2017 var installasjon av landstrømanlegg ferdig i henholdsvis Larvik og Sandefjord og i 2019 i Kiel.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.