Faktaboks

Carl Adolf Dahl
Født
31. august 1828, Idd (nå Halden), Østfold
Død
26. desember 1907, Trondheim
Virke
Ingeniør og stadskonduktør
Familie

Foreldre: Brigadeauditør Carl Theodor Dahl (1802–62) og Jacobine Mathea Unger (1804–36).

Gift 1) 23.8.1859 med Christiane Marie Kraft (20.1.1840–24.2.1864), datter av distriktslege Johan Andreas Kraft (1808–96) og Fredrikke Christiane Weltzin (1819–82); 2) 12.8.1869 med Johanne Christine Johanssen (8.6.1845–6.1.1900), datter av klokker Christen Johanssen og Karen Restad.

Sønnesønn av Carl Adolph Dahl (1769–1819; se NBL1, bd. 3); morbror til Johan Wollebæk (1875–1940) og Alf Wollebæk (1879–1960).

Carl Adolf Dahl
Av /Municipal Archive of Trondheim.
Lisens: CC BY 2.0

Carl Adolf Dahl var stadsingeniør i Trondheim fra 1859 til 1899, og sentral i utviklingen av jernbanen og havneområdet i byen.

Hans idé var å skape en ny havn med tilknytning til en ny jernbanestasjon på Brattøra. Den første jernbanen, Størenbanen mellom Trondheim og Støren som ble åpnet i 1864, hadde sin stasjon på Kalvskinnet på Elgesæter. Da Meråkerbanen ble åpnet i 1881 ble dennes stasjon lagt på Brattøra. I 1884 var Størenbanen forandret, den gamle stasjonen nedlagt og linjen ført forbi Marienborg ved oppfylling av stranden og ved Nidelvas utløp. Dermed var begge banene knyttet sammen og havnen knyttet til stasjonsområdet.

En statue av Dahl, utført av Stinius Fredriksen, står utenfor jernbanestasjonen i Trondheim.

Les mer i Store norske leksikon

Faktaboks

Carl Adolf Dahl
Historisk befolkningsregister-ID
pf01037426004872

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg