Britannia Bridge stod ferdig i 1850, og var bygd av den britiske ingeniør Robert Stephenson mellom 1846 og 1849 som jernbanebro. Broen er oppkalt etter skjæret Britannia midt i stredet.
Broens overbygning bestod av to atskilte rektangulære rør med platebærersider og tverrbærere i bunn, alt avstivet med full plate i bunn og topp. For å beskytte broen mot korrosjon, ble den bygd inn i en trekonstruksjon av tjæreimpregnerte materialer.
I 1970 tok trekonstruksjonen fyr. På grunn av sterk vind ble varmen meget høy, og hele overbygningen ble totalskadet. Broen fikk ny overbygning, og er nå en tospenns stål-buebro med høye, vertikale fagverkskiver. Broen trafikkeres med ensporet, signalstyrt jernbane og fikk fra 1980 også gang- og biltrafikkbaner i et øvre dekk.
Broen er alltid blitt betraktet som et eksempel på fremragende ingeniørkunst, og mange mener derfor at broen burde vært restaurert til sin opprinnelige form.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.