Faktaboks

Bjørg Brandtzæg Gundem
Født
25. august 1927, Ålesund

Bjørg Brandtzæg Gundem er en norsk pedagog og har ved sin internasjonale forskningsinnsats i didaktikk og læreplanteori utvidet det norske pedagogikkmiljøets internasjonale faghorisont.

Biografi

Brandtæg Gundem var ansatt som høyskolelektor ved Pedagogisk Seminar (1976–1979), og som amanuensis/førsteamanuensis (1979–1990) og professor (1991–1997) ved Pedagogisk Forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo.

Faglig kunnskapsposisjon

Brandtzæg Gundem var opptatt av både europeisk, tysk og amerikansk didaktikktradisjon, og viste til Chicago-professoren Joseph J. Schwab og de tyske didaktikerne Erich Weniger og Wolfgang Klafki. Schwab fornyet amerikansk didaktikk da han kritiserte psykologien, og i stedet anbefalte problematisering og overveielse som didaktisk tilnærming. Brandtzæg Gundem viste til formuleringen "forrang for praksis" som er hentet fra tysk åndsvitenskapelig pedagogikk. Didaktikkens oppgave skulle være å utforske undervisningsvirkeligheten, og praksisfeltet skulle ha forrang for forskning og teoribygging.

Vitenskapelige arbeider og formidling

Hun ble ansatt på Universitetet i Oslo først da hun var 52 år gammel, og har gjort en vesentlig innsats for pedagogikkfaget. I forskningsprosjekte Læreplan og fag (1989–1992) finansiert av Program for utdanningsforskning bidro hun i å trekke inn internasjonale forskere. Et stort internasjonalt prosjekt, Didaktik meets Curriculum, med tyske og amerikanske forskere oppsto ut fra en læreplankonferanse som ble arrangert i 1997. Sammen med Stefan Hopmann utga Brandtzæg Gundem en bok på bakgrunn av konferansen.

Brandtzæg Gundem har gitt ut lærebøker i pedagogikk og didaktikk, og noen av dem har kommet i flere opplag. Hun var tidlig ute med å gi fagdidaktikken en plass i pedagogikkfaget, og hun brakte inn synspunkter og idéer fra internasjonal pedagogikk. Hennes interesse for praktisk undervisning preget også lærebøkene hun skrev.

Bibliografi

  • Skolens oppgave og innhold. En studiebok i didaktikk (1983)
  • Engelskfaget i folkeskolen. Påvirkning og gjennomslag fra 1870-årene til først på 1970-tallet (1989)
  • Læreplanpraksis og læreplanteori (1990)
  • Mot en ny skolevirkelighet? Læreplanen i et sentralisrings-desentraliseringsperspektiv (1993)

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Westbury, I, Hopmann, S. & Riquarts, K. (Eds.) (2000). Teaching as a Reflective Practice. The German Didakik Tradition. London:Routledge
  • B. B. Gundem, I Skagen, K. & Tiller, T. Fag – skole -samfunn: Innføring i fagdidaktikk (1983)

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg