Djebar debuterte i 1957 med romanen La Soif («Tørsten»). Deretter fulgte blant annet romanen Les Alouettes naïves (1967, «De troskyldige lerkene»), og novellesamlingen Femmes d'Alger dans leur appartement (1980, «Kvinner fra Alger i sitt gemakk»). Tittelen er hentet fra et berømt maleri av Eugène Delacroix (1848), og Djebars bok rommer også en kritisk tolkning av den romantiske malerens fremstilling av haremskvinnene.
Djebars mest kjente roman er L'Amour la fantasia (1985; norsk oversettelse Kjærlighet, fantasia, 2003; senere norske utgaver har tittelen Kjærligheten, krigen: en mosaikk fra Algerie, 2010). I dette formelt nyskapende verket er fortellingen om algeriske kvinneskjebner vevd sammen med skildringen av franskmennenes undertrykkelse av Algerie.
I romanen La disparition de la lange franςaise (2002, «Da det franske språket ble borte») er hovedpersonen en mann fra Algerie som mister sin fransktalende elskede. Djebar har også skrevet lyrikk, essayer og skuespill. Essayet om hennes eget forhold til det franske språket, Ces voix qui m'assiègent. En marge de ma francophonie (1999, «Disse stemmer som hjemsøker meg. I margen til min franskspråklighet»), regnes som særlig viktig.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.