ATC, automatisk togkontroll, er et teknisk system for sikker fremføring av jernbanetog.

Faktaboks

Også kjent som
Automatic Train Control

Systemet er videreutviklet fra ATS (automatisk togstopp), og har som dette komponenter som er plassert i jernbanesporene og på togmateriellet. Det overvåker at tog kjører etter de hastighetsanvisninger som gis av ATC-systemet ved hoved- og forsignaler, og eventuelt hastighetssignaler og dvergsignaler. ATC inndeles i fullt utrustet område (FATC) og delvis utrustet område (DATC). Systemet ble etterspurt etter Tretten-ulykken i 1975 og utbygging av ATS startet på 1980-tallet.

DATC er den tidligere ATS og overvåker i hovedsak om tog føres forbi et signal i «stopp». En eventuell passering aktiverer togets nødbrems. FATC overvåker i tillegg til signalinformasjon at toget overholder hastighetsinformasjon på strekningen.

Den største delen av det norske jernbanenettet er utstyrt med DATC, mens kun Oslo-området (Drammenbanen, Askerbanen og Gardermobanen) og enkelte andre delstrekninger er utstyrt med FATC. Mangelen på FATC ble kritisert etter togulykken ved Nykirke på Vestfoldbanen i 2012, hvor lokføreren på en testkjøring av nytt togmateriell overså et fartsreduksjonsskilt og sporet av i en kurve.

Østfoldbanens østre linje, Solørbanen, Roa-Gjøvik på Gjøvikbanen, Raumabanen, Røros-Støren på Rørosbanen og Mosjøen-Bodø på Nordlandsbanen er ikke utstyrt med ATC. Banestrekninger uten ATC har andre sikringssystemer.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg