Faktaboks

Øivind Bergh
Øivind Ingvard Bergh
Født
3. desember 1909, Hamar, Hedmark
Død
25. januar 1987, Oslo
Virke
Musiker
Familie
Foreldre: Bakermester Even Johannesen Bergh (1873–1958) og Karen Hanssen (1881–1940). Gift 1937 med Rigmor Hansen (14.3.1913–1994), datter av bokholder Herman Hansen (1893–1942) og Martha Andersen. Bror av Sverre Bergh (1915–80).

Øivind Bergh var kunstnerisk leder av Kringkastingsorkesteret fra 1946 til 1976 og ble gjennom sine mer enn 5000 programmer i NRK en populær musikkformidler for et stort publikum.

Bergh vokste opp i Hamar, der han også fikk fiolinundervisning. 17 år gammel var han solist med Hamar orkesterforening. Han tok examen artium 1930 og studerte fiolin og direksjon ved konservatoriet i Dresden 1932–34. Januar 1934 debuterte han som fiolinist i Oslo. Det fantes ingen støtteordninger og faste stillinger for musikere. De som spilte i symfoniorkestrene, var ansatt på nimåneders kontrakter og måtte livnære seg som kafé- eller teatermusikere om sommeren. Den økonomiske støtten orkestrene fikk, var tilfeldig. “Hvis man ville være musiker, måtte man ut på markedet og var heldig hvis man fikk jobb på en restaurant. Filharmonisk Selskaps Orkester var riktignok i drift, men der visste de jo ikke hvordan det ville gå fra år til år. På restaurantene, kaféene, på Grand, Bristol, Theaterkaféen, Humla og på Cecil var det meget gode orkestre med fremragende musikere. Kaféen var faktisk den menige manns konsertsal. Det var der man gikk for å høre musikk,” sa Øivind Bergh i et radiointervju 1976.

1939 var han med på å starte Oslo Strykekvartett, der han spilte 2. fiolin. Men han ble underholdningsmusiker og leder for Bristol-orkestret fra 1939. 1946 ble alle 24 medlemmene ansatt i NRK som Kringkastingsorkestret med Øivind Bergh som kapellmester. “Jeg har sjelden vært så glad som da jeg fikk tilbudet om å begynne i NRK. Plutselig å få sjansen til å begynne med et orkester på 24 mann, kunne gjøre omtrent hva du ville, ha dine egne ideer om hvordan dette burde gjøres. Mitt program var å spille god musikk, kanskje mest basert på det rent melodiske, for jeg tror det er der man treffer folk mest.” Dette var før grammofonindustrien gjorde musikk tilgjengelig for enhver. Radioen var stort sett eneste kilde, og NRK måtte produsere musikken selv. Øivind Bergh dirigerte over 200 konserter i året, og da han gikk av i 1976, hadde han laget vel 5000 programmer i NRK.

Kringkastingsorkestrets mest populære konsert var Meloditimen, som gikk hver fredag i 18 år. Øivind Bergh valgte musikken, dirigerte og annonserte. Han arbeidet aktivt for å få seriøse komponister til å skrive mindre verker for Kringkastingsorkestret. Hans meste vellykkede grep stammer fra en kantate skrevet til Ålesunds 100-årsjubileum 1948. Kantaten vant ikke og ble aldri oppført, men Øivind Bergh bad Edvard Fliflet Bræin arrangere Ut mot havet for Kringkastingsorkestret. Det lille stykket på tre minutter ble et av orkestrets mest populære nummer.

Samtidig administrerte han orkestret og kjempet internt i NRK for utvidelse. Antallet musikere ble fordoblet i løpet av de 30 år han ledet Kringkastingsorkestret. Et høydepunkt i Øivind Berghs karriere som dirigent for Kringkastingsorkestret var konserten i Carnegie Hall i New York i oktober 1975. 150-årsjubileet for den første organiserte norske utvandring til USA ble markert med en festaften for 2800 norskamerikanere med kong Olav til stede.

Fremfor noen var han en musikalsk folkeopplyser i radioens gullalder. Han gjorde NRKs orkester meget folkekjært. Hans mål var å utvide grensene for underholdningsmusikk, vinne nytt publikum og være brobygger fra den lette musikken over til den mer seriøse. Med Meloditimen ville han “skape en konsert hvor også de seriøse komponistene kom til orde gjennom sine mindre verker. En time hvor lytterne kunne sette seg godt til rette og hygge seg med god musikk. At verkene er så lange, er den største bøygen som seriøs musikk har å kjempe med”.

Øivind Bergh la grunnen for mye av det som er vokst videre i norsk populærmusikk. Som dirigent var han med på å bygge opp den musikal-ekspertise som etter hvert utviklet seg på Det Norske Teatret og på Oslo Nye Teater. Han gjestedirigerte også i flere europeiske land og i USA. I 1970-årene spilte Kringkastingsorkestret under Øivind Berghs ledelse inn flere LP-plater med underholdningsmusikk. De ble godt mottatt bl.a. i britiske tidsskrifter og er gjenutgitt på CD.

Verker

    Bøker

  • Moderne dansemusikk, 1946
  • Takt og tone, selvbiografi, 1977

    Innspillinger

  • Light Music from Norway, vol. 1
  • Snapshots. Light Music from Norway, vol. 2
  • Et knippe populærmusikk. NOPA 50 år
  • Norway in Music

Kilder og litteratur

  • Radiointervju fra 1976
  • Ø. Bergh: Takt og tone, 1977
  • HEH 1984