Faktaboks

Fred. Olsen
egentlig Thomas Fredrik Olsen
Født
15. oktober 1857, Filtvet i Hurum, Buskerud
Død
29. januar 1933, Oslo
Virke
Skipsreder
Familie

Foreldre: Skipsreder Petter Olsen (1821–99) og Bolette Marie Torgersdatter (1829–1923).

Gift 1) 30.4.1880 med Maren Sofie Hoelstad Enger (26.9.1860–31.12.1919), datter av gårdbruker og skipsreder Peter Blix Enger (f. 1837) og Andrea Hoelstad (f. 1842); 2) 20.10.1925 med Johanne («Hanni») Bjerke (f. 1881), datter av agent Iver Bjerke (f. 1849) og Inger Marie Heffermehl (f. 1858).

Far til Gösta Hammarlund (1903–87); farfar til Fred. Olsen (1929–).

Fred. Olsen
/Oslo museum 𝒲.
Lisens: CC BY SA 4.0

Fred. Olsen var en norsk skipsreder som blir sett på som en foregangsmann innen norsk skipsfart i den viktige perioden på slutten av 1800- og begynnelsen av 1900-tallet. Fra årsskiftet 1885/1886 startet han sin egen rederivirksomhet som han bygget opp til å bli et av landets største linjerederier.

Bakgrunn

Fred. Olsen ble født på Filtvet i Hurum i 1857 og vokste opp i Hvitsten der hans far og to onkler drev rederivirksomheter. Han var nest eldste sønn og den fjerde av Bolette og Petter Olsens seks barn. Han tok sin grunnleggende utdanning i Christiania og oppholdt seg ett år i Frankrike, før han som 16-åring dro til sjøs om bord i en av farens seilskuter. Han tok skippereksamen i en alder av 23 år og startet sin rederivirksomhet med to skip som han overtok etter faren. I 1880 giftet han seg med Maren Sofie Hoelstad Enger (1860–1919).

Rederivirksomhet

Seilskipsflåten hans vokste raskt, han kjøpte skuter fra andre som ble registrert i partrederier eller aksjeselskap med navn pålydende det enkelte skip. Han interesserte seg deretter tidlig for dampskip og tok initiativet til og ble disponent for et partrederi som investerte i dampskipet Bayard, levert fra Nyland mekaniske Verksted i 1897. Han utviklet sin rederivirksomhet med formål å drive rutefart og omorganiserte partrederiene til aksjeselskap med flere skip. Etter at han flyttet rederivirksomheten til Kristiania i 1899, fikk han etter kort tid ord på seg for å være en dyktig forretningsmann, og de første tolv årene av 1900-tallet overtok han flere østlandsrederier med vel innarbeidede ruter til europeiske havner. Den første oversjøiske linjen ble etablert i 1911 med en rute på Buenos Aires, og i slutten av 1914 gikk han inn som én av fire parter i Den norske Syd-Amerika Linje (SAL).

Han var også tidlig ute med overgangen fra damp- til motorskip, da han i desember 1914 overtok det første norskbygde dieselskipet, MS Brazil, levert fra Akers mekaniske Verksted. Han fortsatte å kjøpe opp andre rederier, blant de største virksomhetene var DS AS Otto Thoresen Linie med administrasjon, flere moderne skip, og godt innarbeidede ruter som han overtok i 1921. Fra 1917 satt Fred. Olsen med aksjemajoriteten i Akers mekaniske Verksted. Det innledet en langvarig periode med rederiet som verftets mest trofaste kunde.

Ettermæle

Foruten skipsfartsvirksomheten markerte Fred. Olsen seg som samfunnsbygger og hadde et svært godt rykte på seg blant ansatte sjøfolk og verftsarbeidere. Da han døde i 1933, disponerte rederivirksomheten 65 skip.

Fred. Olsen var også en ivrig konkurranseseiler og vant i 1895 Kielerregattaen med båten Storegut tegnet av Colin Archer.

Les mer i Store norske leksikon

Faktaboks

Fred. Olsen
Historisk befolkningsregister-ID
pf01053254000134

Kommentarer (2)

skrev Petter Henriksen

"ett av farens seilskuter" kan med fordel endres til "en av farens seilskuter". - Mvh Petter Henriksen

svarte Frode Rabbevåg

Du har helt rett, det var dårlig norsk. Rettes.

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg